تیم‌های پروژه در شرکت معماری-بخش دهم

شرکت معماری مدیریت پروژه طراحی معماری

انتخاب و بهینه‌سازی تیم‌های پروژه در موفقیت آن در شرکت معماری نقشی حیاتی دارد. در این بخش انواع تیم‌ها و بهترین شیوه‌های انتخاب و سازماندهی تیم‌ها برای ارایه خدمات طراحی معماری معرفی می‌شود.

انواع تیم‌ها

کار اکثر معماران به صورت تیمی انجام می‌شود. وجود تیم‌های کارآمد برای موفقیت شرکت‌های معماری، از زمان شروع ایده‌ی طراحی معماری، در طول روند ساخت و حتی احتمالا پس از سکونت در پروژه، حیاتی است. معماران ممکن است تیم‌های مختلفی تشکیل دهند یا با آنها کار کنند، از جمله: تیم‌های کلی پروژه و زیر‌مجموعه‌های آن تیم‌ها.

انواع تیم‌ها به منظور افزایش یکپارچگی بین اعضای تیم به طور خلاصه در ادامه معرفی می‌شوند.

معمار/کارفرما + پیمانکار

یک پروژه کوچک، مانند خانه، ممکن است فقط یک تیم دو نفره متشکل از کارفرما و معمار در مرحله طراحی معماری داشته باشد. با این حال، حتی در پروژه‌های بزرگتر، کارفرما و معمار معمولاً مهمترین اعضای تیم هستند. هنگامی که آنها اهداف مشابهی دارند، توانایی و استعدادهای معمار می‌تواند به شکل‌گیری چشم‌انداز کارفرما از پروژه کمک کند. در تحویل پروژه به شیوه سنتی، پیمانکار پس از اتمام مرحله طراحی، یا بر اساس صلاحیت و یا به روش مناقصه انتخاب می‌شود. در مرحله ساخت، روابط بین اعضای تیم را می‌توان در نمودار پروژه نشان داد. نقش معمار به طور کلی هدایت جریان اطلاعات بین مشتری، پیمانکار و مشاوران زیرمجموعه معمار است.

معمار/کارفرما/مدیر ساخت

کارفرما و معمار ممکن است بخواهند با یک مدیر ساخت همکاری کنند تا در محاسبات ساخت و قیمت‌گذاری در طول مرحله طراحی معماری به آن‌ها مشاوره داده، و در حین ساخت‌و‌ساز پیمانکاران فرعی را از طرف مالک سازماندهی کند. این امر به ویژه در پروژه‌های پیچیده بازسازی ساختمان‌های موجود، سایت‌های دارای پیچیدگی و محدودیت‌های بسیار و هنگامی که برنامه زمانی پروژه فشرده است، بسیار مفید واقع می‌شود. اگرچه روابط بین اعضای تیم در مرحله طراحی معماری متفاوت است، اما این روابط مشابه حالت سنتی‌تر معمار/کارفرما+ پیمانکار در طول مرحله ساخت است.

معمار/ کارفرما/ پیمانکار: طراحی-ساخت

یک چشم‌انداز تعریف شده، شناخت خوب ویژگی‌های سایت و یک برنامه زمانی کارآمد، به طور کلی با استفاده از سناریوی مناقصه طراحی- ساخت در شرکت معماری، منجر به هزینه‌های ساخت پایین‌تر می‌شود.

دو معمار متفاوت ممکن است در چنین پروژه‌ای مشارکت داشته باشند: معماری که برای کارفرما کار می‌کند و معمار دیگری که برای پیمانکار کار می‌کند. معمار کارفرما ممکن است چنین اقداماتی را انجام دهد: ارایه شرح مختصری از چشم‌انداز پروژه، توسعه یک فرآیند پیش ارزیابی (ارزیابی اولیه) و شرکت در یک همایش پیش از مناقصه با هدف جذب سریع پیمانکاران بالقوه، به منظور تسریع در حل مسائل پروژه.

پس از اعلام نتیجه مناقصه طراحی-ساخت و بدین ترتیب انتخاب پیمانکار، خود پیمانکار ممکن است یک معمار در تیم خود داشته باشد، یا یک معمار خارجی را برای ارائه اسناد ساخت استخدام کند. اگرچه مدل سنتی طراحی-ساخت، پیامد منفی مشخصی برای معمار دارد، اما این مدل حالت مشارکتی بیشتری داشته و معمار می‌تواند از مزیت کنترل بهتر طراحی معماری و همچنین پرداخت بهتر بهره‌مند شود. در فرآیند طراحی- ساخت، معماران به طور فزاینده‌ای نقش هدایت‌کننده دارند.

معمار/کارفرما/پیمانکار: تحویل پروژه یکپارچه یا(Integrated Project Delivery) IPD

IPD یک قرارداد اشتراک ریسک/ پاداش بین ، در حالت حداقل، کارفرما، معمار و پیمانکار است که منجر به اثربخشی بیشتر در دستیابی به اهداف مورد توافق تیم می شود.

تصویر شماره 1- دیاگرام تیم های مختلف با توجه به نوع و مقیاس پروژه

زیرگروه‌های تیم پروژه

در تیم کلی پروژه ، ممکن است معمار به عنوان عضوی از زیرگروه‌های تیم اصلی نیز فعالیت کند.

معمار/معمار

دو شرکت مکمل ممکن است برای یک پروژه خاص به هم بپیوندند. اغلب این امر زمانی رخ می‌دهد که یک شرکت معماری محلی با مشتری سابق خود ارتباط داشته باشد و بدین ترتیب مشاور اصلی پروژه باقی بماند، اما این شرکت فاقد تخصص لازم در یک پروژه خاص مانند تئاتر، بیمارستان‌، آزمایشگاه‌، دادگاه‌ یا امکانات ورزشی باشد.

گاهی معمار دورتر، مشاور اصلی پروژه است و شرکت محلی برای کمک به شرایط موجود، کدها و مجوزها، مدیریت ساخت‌و‌ساز و حل مشکلات معمولی در پروژه حضور دارد. در تیم‌هایی که هر دو معمار تقریباً نقش‌های مساوی دارند، اغلب، نقش‌ها به دلایل قانونی با ایجاد دو گروه معمار طراحی و معمار اجرایی تقسیم می‌شوند. در همه موارد، هدف، داشتن یک تیم یکپارچه در جهت پیشبرد موفقیت‌آمیز پروژه است.

معمار/مشاور

شرکت‌های معماری برای تقویت تیم‌های خود با مهندسان و مشاوران همکاری می‌کنند. برخی از شرکت‌های بزرگ که به عنوان شرکت‌های AE شناخته می‌شوند، هر دو خدمات معماری و مهندسی را ارایه می‌دهند. با این حال، شرکت‌های صرفاً معماری برای انجام خدمات اساسی پروژه‌ها، یک معمار منظر و مشاوران مهندسی، از جمله مهندسان عمران، سازه، مکانیک، برق، حفاظت در مقابل آتش، لوله‌کشی استخدام می‌کنند.

در دو دهه گذشته، حضور مشاوران تخصصی به یکی از ملزومات شرکت‌های میان رده و بزرگ تبدیل شده است. در میان این مشاوران تخصصی، برجسته‌ترین مشاوران در زمینه‌های کد‌ها، برآورد هزینه، آکوستیک، فناوری‌های سمعی و بصری، امنیت ، پوشش ساختمان، تیغه (curtain-wall)، مدل‌سازی انرژی و استراتژی‌های پایدار فعالیت می‌کنند. نمودار سازمانی زیر یک تیم کامل را برای یک پروژه بزرگ نشان می‌دهد که براساس روابط قراردادی سازماندهی شده است. اگر جریان واقعی اطلاعات به طور کامل روی این شکل منظم ترسیم شده باشد، خط‌چین‌ها بیانگر روابط غیرمستقیم هستند. به عنوان مثال، مهندس ژئوتکنیک کارفرما به مهندس سازه معمار توصیه‌هایی ارایه می‌دهد و به درخواست اطلاعات پیمانکار (RFI) پاسخ می‌دهد، یا مثلا مهندس عمران معمار و مهندس برق با معمار منظر همکاری می‌کنند تا سیستم روشنایی سایت را طراحی کنند.

چارت سازمانی شرکت معماری
تصویر شماره 2- چارت سازمانی پروژه های بزرگ در شرکت معماری

تیم‌های دفتری شرکت‌ معماری

تیم‌های دفتری در شرکت معماری ، نیز مانند سایر مشارکت‌کنندگان از اهمیت بالایی برخوردار هستند. تیم‌های هیئت مدیره و شرکا گستره ماموریت‌ها و فرهنگ سازمان را مشخص می کنند. آنها با این کار بر موفقیت شرکت و پروژه‌های آن تمرکز می‌کنند. تیم‌های پروژه از اعضای شرکت با سطح تجارب و استعداد‌های مختلف ایجاد می‌شوند. وجود حس همکاری و احترام بین اعضای تیم منجر به موفقیت پروژه در آینده می‌شود.

این متن ترجمه ای است از بخش مدیریت پروژه طراحی در کتاب هندبوک حرفه ای معماری AIA


پروژه های گروه معماری کارند

ویلای شمس

شرکت طراحی معماری کارند
ویلای شمس

نوشته‌های مشابه