طراحی و مستندسازی BIM در شرکت معماری-بخش دوم

شرکت معماری مدیریت پروژه طراحی معماری

در انتقال از نرم‌افزار اتوکد به سیستم BIM در شرکت معماری باید به این نکته توجه نمود که با این کار در برنامه‌ریزی‌، طراحی و مستندسازی پروژه تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت. اکثر تفاوتها هنگامی که کاملاً فهم و پذیرفته شوند، کارا خواهندبود.

طراحی و مستندسازی با BIM

هنگامی که برنامه اجرایی BIM در شرکت معماری ، در سطح قرارداد و تشکیل تیم استفاده شود، کار آغاز می‌شود. اما در چه مرحله ای استفاده از این سیستم مناسب است؟ اگر فهم درستی از نرم‌افزار صورت گرفته و یک تیم مجرب شکل گرفته باشد، BIM را می‌توان در مراحل اولیه طراحی معماری ، حتی در مرحله برنامه‌نویسی نیز استفاده کرد. برخی برنامه‌های نرم‌افزاری جانبی وجود دارند که می‌توان برای تکمیل این جریان کاری معمول از آنها استفاده کرد. ما با تجربه‌ی نرم‌افزاری که قابلیت‌های BIM را افزایش می‌دهد، آغاز کردیم و این تجربه در شرکت معماری ما موفقیت‌آمیز بود- یکی از این برنامه‌ها فاصله بین برنامه نویسی و طراحی را پر می‌کند. پروژه‌های بزرگ با چندین گروه از افراد و نرم‌افزارهای طراحی متنوع، بیشترین بهره را از این ابزار می‌برند.

روش طراحی و مستندسازی با BIM در شرکت معماری، دارای مزایا و خطرات احتمالی است. تصمیم بستگی به این امر دارد که برنامه پیشنهادی چقدر قطعی و پیچیده است و چند گزینه‌ی طراحی مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد. نکته اصلی حفظ مدل‌سازی در همان سطح تصمیم‌گیری برای جلوگیری از اتلاف وقت است. به عنوان مثال، مصالح، درها و پنجره‌ها را مدل‌سازی نکنید در حالی که چیدمان اتاق‌ها همچنان متغیر است. در عوض، ابتدا به طور کلی، یعنی بدون انتخاب مصالح و استفاده از مختصات اولیه “z” مدل‌سازی کنید، تا زمان مناسب برای پرداختن به جزئیات برسد.

به عنوان یک موضوع عملی، همه اعضای تیم پروژه در زمینه BIM در شرکت معماری آموزش نخواهند دید. استفاده از BIM مانع استفاده از سایر نرم‌افزارهای طراحی یا حتی طراحی با دست نیست. کارکنانی که در زمینه BIM آموزش ندیده‌اند اما در زمینه کار با ابزارهای دیگر مهارت دارند، می‌توانند با ابزارهایی که برایشان آشنا است در روند طراحی معماری مشارکت کنند. آنها باید کار طراحی خود را روزانه به مدل‌سازان منتقل کنند تا به کارایی بهینه برسند. در تبدیل ابزارهای دیگر به BIM دو عامل «زمان» و «خطای تغییر» وجود دارد، بنابراین هنگامی که سطح مدل‌سازی از نظر جزئیات، مصالح و چیدمان‌ها مشخص می‌شود، بهتر است کار را فقط در مدل پیش ببرید.

نکته مهم در اینجا این است که، در حرکت بهBIM ، یک شرکت معماری باید متعهد شود که مدل را با تمام اطلاعات مربوطه به طور مداوم به‌روز کند. یکی از مزایای اصلی BIM به عنوان مدل این است که مخزنی از اطلاعات مربوطه است که در همه زمان در دسترس کاربران مدل قرار دارد. اگر همه اعضاء تیم پروژه، پیشرفت طراحی و تغییرات را در مدل به روز نگه ندارند، تیم دوباره مجبور به کار در کارگاه شده و اعضاء گروه، این اطلاعات به روز شده را تنها در نقاط عطف پروژه می‌بینند. وقتی همه مدل خود را به طور مداوم به‌روز می‌کنند و اطلاعات را به طور منظم به اشتراک می‌گذارند، پیامدهای تغییرات را می‌توان مشاهده، ارزیابی، مورد بحث و تایید قرار داد یا در یک فرآیند مداوم بازبینی گردد. این امر هماهنگی پروژه را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد و پیشرفت در جهت حل مسائل را در مراحل اولیه طراحی تسریع می‌کند.

اما حتی قبل از این، توجه به استانداردهای مدل‌سازی اهمیت دارد. تهیه یک الگوی مدل‌سازی سه‌بعدی شامل استانداردهای اسناد اولیه برای شروع کار، بسیار مهم است، زیرا میتواند سازگاری را در پروژه‌ها تقویت کرده، و به کارآیی آن کمک‌ کند، زیرا شما برای هر پروژه جدید «چرخ را اختراع نمی کنید ». هنگامی که برای شروع فرم‌های سه‌بعدی آماده هستید، در روند کار به نقطه ای که پروژه به سوی آن در حال پیشبر است فکر کنید. اگر این کار در کنار فهم کامل ابزارها (عملکرد/قابلیت) موجود در نرم افزار انجام شود، مدل طراحی می‌تواند به راحتی به یک مدل ساختمانی تبدیل شود.

پروژه به طور مداوم در حال تحول است- با یک مدل شروع کنید؛ در صورت نیاز لایه‌های جزئیات را اضافه کنید، اطلاعات مهم احتمال کمتری دارند که در طول راه گم شوند. این امر همچنین نیاز به صرف زمان برای تولید مجدد اطلاعات را به حداقل می‌رساند. ناگزیر لحظه‌ای خواهد رسید که تیم باید تلاش های انجام شده را ارزیابی کند. آیا مطابق با برنامه اجرایی BIM است؟ آیا سطح جزئیات در هر مرحله پروژه مناسب است؟ آیا به مواردی که مدل می‌شوند، واقعاً باید جزئیات دو بعدی اضافه شود؟ آیا زمان مناسبی صرف تهیه بسته طراحی موجود می‌شود؟ این ارزیابی تیم برای BIM جدید نیست، اما بسیار ضروری است.

تضمین کیفیت و کنترل کیفیت

وقتی به نقطه پایان می‌رسیم ، “دیگر کم کم خود پروژه مسیر خود را طی می کند”، در مورد BIM نیز چنین است. این ابزار در شرکت معماری ، در تلاش مداوم برای دستیابی به کیفیت یک سرمایه‌ی فوق‌العاده است، اما تنها زمانی کار می‌کند که همه اعضای تیم از آن استفاده کرده و به درستی این کار را انجام دهند. انتظارات، مسئولیت‌ها و تبادل اطلاعاتی که در برنامه اجرایی BIM تنظیم شده است، بایستی برای دستیابی به موفقیت دنبال شود. اگر همه اعضای تیم وظیفه خود را انجام ‌دهند، یکی از مزایای فرآیند BIM وجود یک هماهنگی تا حدودی خودکار در مدل‌سازی است.

فایل‌های BIM در شرکت معماری ، شامل “مدل” به خودی خود و جزئیات گرافیکی دوبعدی است که اغلب (اما نه همیشه) برگرفته و توسعه یافته از مدل هستند. تمام خروجی‌های بصری مدل (مقطع، کدهای ارتفاعی، پلان‌ها و کدهای ارتفاعی داخلی) و جزئیات گرافیکی دو بعدی در قالب شیت‌هایی تهیه می‌شوند که جهت تکمیل بخش نقشه‌های تحویلی در اسناد قرارداد، و استفاده‌ی سازنده چاپ می‌شوند.

به این ترتیب ، هنوز هم مهم است که نقشه‌ها درست و دقیق، خوانا و هماهنگ باشند. اطلاعات بصری که نقشه‌ها را شکل می‌دهند، به صورت نیمه اتوماتیک تولید می‌شوند، اما هنوز به پیش‌نویس نیاز دارند. این تصور غلط رایجی است که “نقشه‌ها خودشان به وجود می‌آیند”. بزرگترین مزیت داشتن کدهای ارتفاعی و مقاطع که به طور همزمان ایجاد شده، هنوز به واسطه‌ی کارهای گرافیکی دو بعدی اضافی که باید روی آن‌ها انجام شود، کمرنگ می‌شود. این شامل ویرایش ضخامت خطوط، اندازه‌گذاری، حاشیه نویسی ، برچسب گذاری و غیره است که همه آنها به دلیل عواملی چون فهم غلط، از دست دادن فرصت هماهنگی و شلختگی، مستعد خطای انسانی هستند. در این حالت ابزارهای سنتی (چک‌لیست‌ها، نمودارهای خط قرمز تیم و نقاط عطف پروژه و مجموعه مشخصات و اقلام پروژه، بررسی‌های کنترل کیفیت) هنوز مورد نیاز هستند. تضمین کیفیت و کنترل کیفیت مانند همیشه مهم است.

خدمات فاز ساخت‌و‌ساز

برای در نظر گرفتن مسائل در مرحله ساخت‌و‌ساز در شرکت معماری ، با توجه بهBIM ، لازم است به عقب برگردید. مدیر پروژه باید مقصد را بفهمد تا بهترین مسیر برای رسیدن به آن را شناسایی کند. این به اهداف پروژه مربوط می‌شود. مالک برای ثبت و استفاده مؤثرتر از ساختمان به چه چیزی نیاز دارد؟ کاربرد توافق شده‌ی مدل برای پیمانکار چیست؟ برای معماری که خدمات فاز ساخت را انجام می‌دهد، چه چیزی به روز شده و یا ارسال می‌شود بنابراین اسناد مرجع فعلی کدامند؟ نسخه کاغذی یا الکترونیکی اسناد کاغذی، یا مدل BIM ، یا هر دو؟

اگر کارفرما به پلان‌های طبقات در محیط اتوکد نیاز داشته باشد، پروتکل ایجاد تغییرات در سند می‌تواند متفاوت از آن حالتی باشد که مشتری مدل BIM ساخته شده را بخواهد. ممکن است برای تیم طراحی معماری راحت‌تر باشد که خروجی نقشه‌ها را ازمحیط BIM به اتوکد برده و در آنجا تغییرات لازم را ایجاد کنند و در نتیجه فایل سه بعدی را کنار بگذارند.

اگر کارفرما به فایل BIM ساخته شده علاقه‌مند است، ابتدا باید بفهمد که چرا و چگونه از آن استفاده می‌کند و چه کسی مسئول آن است یا چه کسی باید آن را تحویل دهد. همه اینها باید در اهداف پروژه و برنامه اجرایی BIM روشن شود. از دیدگاه مدیریت پروژه در شرکت معماری ، اگر تیم طراحی نسخه as built از یک فایل BIM ساخته شده را تحویل دهد و تیم طراحی برای تحویل آن هزینه‌ای دریافت کند، مقرون به صرفه ترین روش این است که مدل را در صورت تغییر همچنان حفظ کنیم، زیرا تغییرات در طول مرحله ساخت‌و‌ساز اتفاق میفتند، خواه با درخواست مالک، شرایط به وجود آمده، RFIها و غیره انجام شود.

همچنین ممکن است به دلیل نیازهای پیچیده‌تر مالکان به مدل- مدیریت امکانات، مدیریت سرمایه و غیره – برای پیمانکار حفظ مدل منطقی‌تر باشد. تجهیزات مناسب و داده‌های محصول را می‌توان در طول ساخت وارد مدل کرد. لازم است برچسب‌هایی به صورت “معافیت از مجوز ، انتشار و جبران خسارت برای انتقال پرونده الکترونیکی به پیمانکار” قرار داده شود تا بتوان پیمانکار را از محدودیت‌های استفاده از داده‌های الکترونیکی مطلع کرد. موضوع تأکید شده در اینجا ارتباط است. اهمیت به اشتراک‌گذاری اطلاعات با کارفرما، و توافقات موجود را به آنها یادآوری کنید تا مسائل از قبل حل و هماهنگ شوند.

نتیجه

متغیرهای زیادی بر مدیریت موفق پروژه در شرکت معماری با استفاده از BIM تأثیر می‌گذارد. بسیاری از فرآیندها و شیوه‌های مدیریت شرکت تحت تأثیر قرار می‌گیرند و بایستی ارزیابی و تجدید ساختار شوند تا از مزایای آن‌ها استفاده شده و مشکلات احتمالی ادغام BIM را بتوان مدیریت کرد. مدیریت کاربردهای مختلف BIM و خطوط مبهم اختیارات و پاسخگویی مستلزم کنترل و درک دقیق فرآیند است.

BIM یک ابزار طراحی پیچیده است که برای مدیریت موثر کار نیاز به درک عمیق نرم افزار وجود دارد.  با این حال، شماری از بهترین شیوه‌های اصلی و سنتی مدیریت پروژه‌ وجود دارد که همچنان تجربه شده و درست خواهند بود، زیرا BIM جایگزینی برای مدیریت پروژه‌ی خوب نیست. در هر صورت ، مهارت‌های مدیریت پروژه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، به ویژه در زمینه‌های تیم‌سازی، هماهنگی پروژه، حل تعارض و ارتباطات.

این متن ترجمه ای است از بخش مدیریت پروژه طراحی در کتاب هندبوک حرفه ای معماری AIA


پروژه های گروه معماری کارند

ویلای شمس

شرکت طراحی معماری کارند
ویلای شمس

نوشته‌های مشابه