طراحی داخلی : کارفرما-بخش اول

طراحی داخلی

در طراحی داخلی دفتر کار ، کارفرما نیروی محرکه‌ی هر پروژه‌ای است، و همانطور که مشخص است، هر کارفرما دارای مجموعه‌ای متمایز از کیفیت‌های مشترک و معیارهای خاص پروژه است. بنابراین، بسیار مهم است که اولین گام در فرآیند طراحی، دستیابی به درک کامل از اینکه کارفرما کیست و پروژه در مورد چه چیزی است، باشد. این مرحله جمع‌آوری اطلاعات به طور سنتی به عنوان مرحله برنامه‌ریزی یک پروژه شناخته می‌شود. امروزه، این مرحله نه تنها نیازمند برنامه‌ریزی است، بلکه نیازمند بینش کارفرما، شناخت و تحلیل محل پروژه و تناسب شیوه‌های ارزیابی است. بنابراین، بهترین عنوان برای این مرحله “برنامه‌ریزی استراتژیک” است. دقیق بودن برنامه‌ریزی استراتژیک می‌تواند به معنای تفاوت بین موفقیت و شکست یک پروژه باشد.

شناخت کارفرما

منحصر به فرد بودن: این چیزی است که باعث خاص بودن هر یک از ما می‌شود. تشخیص این موضوع در کارفرمایان ضروری است، زیرا بهترین طراحی داخلی ، از تجزیه و تحلیل عمیق و درک آنچه که یک شرکت خاص و نیروی کار آن را منحصر به فرد می‌کند، حاصل می‌شود. درک فرهنگ و اهداف تجاری شرکت و سبک زندگی نیروی کار، جهت‌گیری مناسبی برای طراحی معماری فراهم می‌کند.

این فرصتی است که واقعاً با شرکت، شخصیت و سبک کاری کارفرمای خود آشنا شوید. از آنجایی که چند ماه یا چند سال با این کارفرما کار خواهید کرد، این امر به ایجاد روابط مثبت زود هنگام کمک خواهد کرد. به عنوان مثال یک شرکت معماری بیان می‌کند که در حین کار روی پروژه‌ی‌ مختص شرکت اَم سَاوس (AmSouth)، به سرعت متوجه شد که نمایندگان کارفرما جنوبی‌های واقعی هستند. و با توجه به این واقعیت که هیچ کلان شهر محلی وجود نداشت که تجربیات فرهنگی متنوعی را در نزدیکی محل پروژه ارایه دهد، اعضای تیم پروژه با اجازه به میزبانان یا کارفرمایان برای معرفی انواع آداب‌و‌رسوم جنوب، غذاهای خاص آن‌ها از جمله گوجه‌فرنگی‌های سبز سرخ شده و گریتز، شروع به وفق دادن خود با شرایط پروژه کردند. پس از گذراندن چند ماه روی پروژه، برخی از اعضای تیم حتی به طور ناخودآگاه لهجه‌ی جنوبی پیدا کرده و در نتیجه توانستند بیشتر با کارفرما ارتباط برقرار کنند. در نتیجه، از طریق این تجربیات پیونددهنده توانستند درکی کامل از شخصیت اعضاء و فرهنگ شرکت به دست آورند.

این بینش در مورد کارفرما، به بهترین وجه از طریق ترکیبی از تحقیقات خود تیم در مورد شرکت و صنعت تجاری آن، همراه با دریافت اطلاعات ارزشمندی که در جلسات تبادل نظر با کارفرما مطرح می شود، به دست می‌آید. این جلسات باید ساختار شرکت کارفرما، اهداف کنونی و اهداف آینده آن را بررسی کنند.

اهداف کلان و خرد کسب‌و‌کار کارفرما: بررسی اهداف کلان و خرد، فرصتی برای نگاه به پیشینه شرکت فراهم می‌کند. اغلب، این بحث با بررسی پیشینه تاریخی شرکت مرتبط است، این که شرکت کیست، از کجا شروع کرده و چگونه به جایگاه امروزی رسیده است.

بیانیه ماموریت کارفرما: بیانیه ماموریت به شما درکی از فرهنگ و محیط شرکت می‌دهد. علاوه بر این به تعیین بهترین روش برای نزدیک شدن به کارفرما در حین بحث در مورد پروژه کمک می‌کند.

اهداف پروژه: اهداف یک شرکت جدید از کارفرمایی به کارفرمای دیگر متفاوت خواهد بود. درک اهداف خاص و اطمینان از گنجاندن آنها در تجزیه و تحلیل محل پروژه، بسیار مهم خواهد بود. برخی از اهداف مشترک عبارتند از: افزایش انعطاف‌پذیری، اثربخشی هزینه، طراحی پایدار، جذب و حفظ کارکنان، و ادغام سیستم‌های داده و فناوری پیشرفته‌ی بهتر.

استراتژی‌های مدیریت: استراتژی‌هایی که یک شرکت برای مدیریت نیروی کار و شرکت خود استفاده می‌کند بایستی مورد توجه قرار گیرند. اینها استراتژی‌هایی خواهند بود که پس از طراحی یک دفتر کار جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین بایستی در طراحی لحاظ شوند. اگر شرکت یک شرکت حقوقی با نسبت یک به یک وکیل به دستیار حقوقی است، ممکن است اهمیت داشته باشد که آن معاون حقوقی را مستقیماً در مجاورت وکیلی که با او کار می‌کند، قرار دهید. با این حال، اگر مجموعه‌ای از دستیاران حقوقی با چند وکیل کار کنند، ممکن است اختصاص محدوده‌ای از یک طبقه اداری به همه دستیاران حقوقی با هم، کارآمدتر باشد، به طوری که بدین شکل ممکن است آن‌ها همکاری بهتری داشته باشند و در عین حال از فضا استفاده‌ی بهینه‌تری شده و فضای اداری ارزشمند ذخیره شود.

با بحث در مورد این موضوعات، می‌توان به اطلاعات ارزشمندی دست یافت، که پایه و اساس مستحکمی را برای پروژه از نظر دانش و اطلاعات لازم به وجود می‌آورد. به عنوان مثال، اگر کارفرما بیان کند که یکی از اهداف شرکت، کارآمدتر شدن و همچنین بزرگتر شدن فضای شرکت است، لازم است دفتر به شیوه‌ی انعطاف‌پذیر طراحی شود تا بتواند با تغییر بالقوه اندازه‌ی فضاهای کار و یا اضافه شدن فضاهای کار جدید، امکان رشد آینده را فراهم کند. بنابراین، این دفتر با تعداد زیادی فضاهای کار بسته طراحی نمی‌شود. برعکس، ایده‌ی طراحی دفتر باید با طرحی که بر اساس فضاهای کار استاندارد، انعطاف‌پذیر و قابل تغییر شکل گرفته، آغاز شود، که این طرح بایستی طی فرآیند تحلیل سایت و فضاهای کار، بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

برنامه‌ریزی

پس از دستیابی به درکی از سازمان کارفرما، یادگیری نحوه کار، ارتباط، توسعه و پردازش اطلاعات یک سازمان در تعیین موثرترین طرح و طراحی داخلی بسیار مهم است. گروه‌های درون شرکت، بر اساس مسئولیت‌ها و نیازهای فردی متفاوت کار می‌کنند، رفتار می‌کنند و تعامل دارند

بایستی بازدیدی از امکانات موجود کارفرما برای دستیابی به درکی اساسی از عملیات کلی مورد نیاز در اوایل مرحله برنامه‌ریزی انجام شود. پس از بازدید از امکانات و تجهیزات موجود، مرحله بعدی انجام یک سری مصاحبه است. فرآیند مصاحبه با نمایندگان تمام بخش‌های یک شرکت ممکن است تا چندین ماه طول بکشد، اما داده‌های جمع‌آوری‌شده ارزش تلاش را دارد و برای پروژه ضروری است. برای مصاحبه‌ها، کارفرما باید کارکنانی را انتخاب کند که معتقد است در مورد موضوعات برنامه‌ریزی شرکت دانش کافی داشته و بسیار آگاه هستند. بنابراین، ارایه فهرستی از سؤالات یا موضوعات احتمالی مصاحبه، چند هفته قبل از زمان برنامه‌ریزی شده، اغلب مفید است، تا به انتخاب ‌مصاحبه‌شوندگان کمک کند. فهرست موضوعات زیر باید در این جلسات مورد بحث قرار گیرد:

• پیش‌بینی‌های فعلی و آتی کارکنان
• مسئولیت‌های فعلی و آتی هر بخش، فرآیندهای کاری، و الزامات عملکردی
• الزامات همجواری بخش‌ اصلی
• نیازهای عملکردی و همجواری برای پرسنل
• تجهیزات مورد نیاز برای فضاهای خاص و منحصر‌به‌فرد
• پشتیبانی از نیازهای فضایی (اتاق کار، اتاق کامپیوتر، فضاهای جلسه و غیره)
• استانداردهای دفتر و فضاهای کار
• مسائل مربوط به فناوری مختص عملکردهای هر بخش
• تجهیزات اصلی مورد نیاز ساختمان (سازه، گرمایش، تهویه، تصفیه هوا، لوله‌کشی، ارتفاع سقف و …)

از این اطلاعات و اطلاعات به دست آمده از طریق بررسی نگرش کارفرما، که قبلاً مورد بحث قرار گرفت، می‌توان برنامه‌ای برای تعریف نیازهای فیزیکی اولیه‌ی فضا ایجاد کرد. حال باید امکانات رفاهی و زیرساختی پروژه مشخص شود.

این متن ترجمه ای است از بخش برنامه ریزی استراتژیک در کتاب Interior Design Handbook of Professional Practice


پروژه های گروه معماری کارند

طراحی داخلی دفتر مرکزی  موسسه دانشمند

بازسازی و طراحی داخلی دفتر موسسه دانشمند
بازسازی و طراحی داخلی دفتر موسسه دانشمند

نوشته‌های مشابه