طراحی داخلی : کارفرما-بخش دوم

طراحی داخلی

در طراحی داخلی دفتر کار ، کارفرما نیروی محرکه‌ی هر پروژه‌ای است، و همانطور که مشخص است، هر کارفرما دارای مجموعه‌ای متمایز از کیفیت‌های مشترک و معیارهای خاص پروژه است. بنابراین، بسیار مهم است که اولین گام در فرآیند طراحی، دستیابی به درک کامل از اینکه کارفرما کیست و پروژه در مورد چه چیزی است، باشد. این مرحله جمع‌آوری اطلاعات به طور سنتی به عنوان مرحله برنامه‌ریزی یک پروژه شناخته می‌شود. امروزه، این مرحله نه تنها نیازمند برنامه‌ریزی است، بلکه نیازمند بینش کارفرما، شناخت و تحلیل محل پروژه و تناسب شیوه‌های ارزیابی است. بنابراین، بهترین عنوان برای این مرحله “برنامه‌ریزی استراتژیک” است. دقیق بودن برنامه‌ریزی استراتژیک می‌تواند به معنای تفاوت بین موفقیت و شکست یک پروژه باشد.

شناخت و تحلیل طراحی داخلی محل کار

پس از تکمیل برنامه، تیم پروژه طراح داخلی، دیگر نیازهای محل کار در پروژه را ارزیابی می‌کند. فراتر از محاسبات اولیه مساحت فضاها و تعداد فضاهای کار، صندلی‌ها، فایل‌ها و سایر تجهیزات اداری، موضوعات دیگری نیز بایستی در جهت شناخت کامل پروژه بررسی شوند. این موضوعات، که در زیر فهرست شده‌اند، ممکن است در طی فرآیند اولیه‌ی شناخت کارفرما به عنوان مفاهیم قابل تغییر و ناروشن در نظر گرفته شوند و به معیار ارزیابی برای تجزیه و تحلیل دفتر کار تبدیل شوند.

انعطاف پذیری: مشخص کنید که در شرکت هر چند وقت یک بار بخش‌ها جابجا می شوند و یا تیم‌ها تغییر می یابند و این فرآیند چقدر باید ساده انجام شود. این امر می‌تواند به بحث در مورد پارتیشن‌های متحرک یا ثابت و تأثیرات هزینه‌ای ایجاد انعطاف‌پذیری در طراحی داخلی منجر شود.

دفتر یکپارچه/ اندازه فضاهای کار: نسبت فضای اداری باز در مقابل فضای بسته و اندازه دفاتر و فضاهای کاری مورد نیاز برای پشتیبانی از عملکردهای مختلف اداری باید تعیین شود. استفاده از یک اندازه استاندارد برای دفتر یا فضاهای کار، یا تعداد محدودی از اندازه‌ها برای تعیین سلسله مراتب در دفتر کار ، عامل مهمی در طراحی داخلی پروژه است. این فضاهای کار می‌توانند از اجزای مختلفی تشکیل شوند که همچون «جزء از کل» (kit of parts) عمل کنند و به انعطاف‌پذیری فضاها کمک کنند، در عین حال هزینه‌ها را پایین نگه می‌دارند و یک واحد مشخص برای چیدمان‌های فضایی فراهم می‌کنند. به عنوان مثال در شرکت بانکداری اَم سَاوس (AmSouth)، شش ترکیب از فضاهای کار مدولار ایجاد شد تا توسط همه کارکنان شرکت مورد استفاده قرار گیرد. از زمان تکمیل این پروژه، انعطاف‌پذیری این فضاهای کار باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت تا میزان بسیار زیادی شده است، زیرا آنها به طور دوره‌ای ترکیب بخش‌های مختلف شرکت را تغییر می‌دهند.

فناوری: یکی از گران‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها برای یک شرکت و یکی از بزرگترین بخش‌های بودجه‌ی ساخت‌و‌ساز، به فناوری اختصاص دارد. ضروری است که میزان انعطاف‌پذیری، تجهیزات اضافی، قابلیت عملکرد در چند مکان، قابلیت اطمینان عملکرد سیستم، دسترسی کارکنان (خانه یا محل کار) و نوع توزیع (بی سیم یا پهن باند) در ارزیابی استراتژی کسب و کار جهت ادغام تکنولوژی با تجهیزات، در نظر گرفته شود.

امنیت: پایش امنیت فضا و نحوه ادغام آن در سیستم‌های مدیریت ساختمان و معماری، بخشی از فلسفه شرکت در مورد امنیت است. افزایش خطر خشونت در محیط کار از جانب کارمندان یا عوامل بیرونی، نوع نگاه به مساله امنیت را تغییر داده است.

آکوستیک: تضادهای اساسی بین بهره‌وری و طراحی دفاتر پلان-بازی که انعطاف‌پذیری را فراهم می‌کنند، وجود دارد. مطالعات کنونی، نویز با شدت بالا و شدت کم را تعریف می‌کنند. این موارد به تصمیم‌گیری در خصوص سیستم‌های ساختمان و محصولاتی که می‌توانند بازدهی فضای اداری با پلان باز را بالاتر ببرند، کمک می‌کنند.

تجهیزات کنفرانس مشترک: طراح داخلی باید به طور کامل درک کند که اتاق‌های کنفرانس چگونه استفاده می‌شوند، چه اندازه‌هایی کاربردی‌ترند و کاربران چه کسانی هستند. هنگامی که این موارد تشخیص داده شد، می‌توان در مورد اینکه آیا باید از سیستم اتاق کنفرانس متمرکز یا غیرمتمرکز یا ترکیبی استفاده کرد، چه خدماتی باید در مجاورت آن قرار داد و اینکه آیا آن‌ها توسط عموم استفاده می‌شود یا خیر، تصمیم‌گیری کرد. مقدار فضای مورد نیاز برای اتاق‌های کنفرانس‌ چندبخشی بیشتر از یک مرکز کنفرانس مرکزی است، اما اگر اتاق‌های کنفرانس چندبخشی دغدغه‌ی فرهنگ سازمانی نباشد، ممکن است صرف هزینه اضافی قابل قبول باشد.

فضاهای پشتیبانی: اینها فضاهایی هستند که برای عملکرد تأسیسات حیاتی هستند و می‌توانند شامل اتاق های پست، انبار اسناد، دیگر انبارها و آشپزخانه باشند. در اینجا نیز، میزان فضای اختصاص داده شده به هر یک از آنها اثرات هزینه‌ای در پی دارد، اما عملکرد آنها نیز به همان اندازه مهم است. شرکت باید ارزیابی کند که این فضاها باید در کجا قرار گیرند و راه‌حل‌های جایگزین مانند انبارهایی در خارج از محل یا در زیرزمین‌های ارزانتر یا فضاهای بدون پنجره را نیز در نظر بگیرد.

حوزه‌های ارتباطی: یکی از مهمترین اهداف برنامه‌ریزی برای شرکت‌های امروزی، افزایش ارتباطات بین کارکنان از طریق تعاملات خودجوش و استراتژی‌هایی مانند تیم‌سازی است. شرکت‌ها دریافته‌اند که هر چه اطلاعات سریع‌تر به اشتراک گذاشته شود، سریع‌تر پردازش می‌شوند. و هر چه ایده‌ها سریعتر به اشتراک گذاشته شوند، سریعتر بهبود می‌یابند. جلسات پشت درهای بسته در حال حاضر به ندرت در کار ترجیح داده می‌شود. بنابراین، امروزه طراحی دفاتر کار با توجه به امکان استفاده از فضا برای حضور یک تیم صورت می‌گیرد. این فضاها بسته به هدفشان از نظر اندازه و طراحی متفاوت هستند.

امکانات رفاهی: امکانات و خدمات اضافی در محل کار، به طور فزاینده‌ای در حال رواج هستند. امکانات زیر ممکن است برای افزایش رضایت و بهره‌وری کارمندان در طراحی گنجانده شوند:

  • خشکشویی‌ها
  • مرکز تناسب اندام
  • مرکز مراقبت از کودک
  • کافه
  • کافه تریا با وعده‌های غذایی بیرون‌برخدمات زیر را می‌توان برای بهبود روحیه کارمندان، با صرفه‌جویی در زمان آنها در خارج از دفتر ارایه کرد:

خدمات زیر را می‌توان برای بهبود روحیه کارمندان، با صرفه‌جویی در زمان آنها در خارج از دفتر ارایه کرد:

  • پیاده‌روی حیوان خانگی
  • برنامه‌ریزی تعطیلات
  • تحویل گل
  • دوره‌های متناسب با علاقه کارکنان (غیر مرتبط با کار)
  • امکانات و پرسنل پزشکی

همه این امکانات و خدمات از نظر کارمندان ارزشمند تلقی می‌شوند، زیرا در حال حاضر بسیاری از آنان ساعت‌های طولانی کار می‌کنند و زمان آزاد کمی برای گذراندن با خانواده و دوستان دارند. امروزه شرکت‌های بیشتری به دنبال ایجاد فضاهای داخلی مشوق خلاقیت هستند. به عنوان مثال شرکت اَم سَاوس یک کافه تریا، یک مرکز تناسب اندام، و یک مسیر دویدن در فضای باز، در طراحی دفتر مرکزی خود در نظر گرفته است.

تجهیزات خاص: هر شرکتی نیازمند تجهیزات ویژه‌ای است که متناسب با فرهنگ، تجارت و فرآیند کاری آن است، و مستقیماً بر معماری ساختمان اداری و سیستم‌های آن اثر می‌گذارد. برای مثال، گاوصندوق‌ها، قفسه‌بندی کتابخانه و ذخیره‌سازی فایل‌های با حجم بالا، نیازمندتقویت سازه در طبقات است.

بودجه : هر پروژه، بودجه ای دارد که باید در طراحی استفاده شود. صرف نظر از بودجه، معمار باید تلاش کند تا تمام اهداف مورد نیاز پروژه را برآورده کند. درک بودجه به شما این امکان را می‌دهد که به کارفرما کمک کنید تا موثرترین انتخاب را برای طراحی دفتر کار خود داشته باشد.
بدیهی است که همه کارفرمایان به سطح یکسانی از زیرساخت و امکانات نیاز نخواهند داشت. برخی ممکن است به سادگی به چند میز و صندلی و سطوح اولیه‌ای از شبکه‌های مخابراتی نیاز داشته باشند، در حالی که برخی دیگر می‌خواهند تمام موارد ذکر شده را تا بالاترین درجه ترکیب کرده و اطمینان حاصل کنند که به‌روزترین فناوری‌ها و انعطاف‌پذیری لازم را برای تغییر آسان دفتر خود در آینده، در اختیار دارند.

ارزیابی

مرحله برنامه‌ریزی استراتژیک می‌تواند با مجموعه‌ای از بررسی ها و انتخاب های سایتهای بالقوه و مناسب برای پروژه به اوج خود برسد. در این مرحله تمام اطلاعات جمع‌آوری شده در مراحل اولیه برنامه‌ریزی استراتژیک در نظر گرفته می شود. این امر به کارفرمایان این امکان را می‌دهد تا ببینند که چگونه نیازهای آنها در هر سایت برآورده می‌شود و کدام سایت به طور مؤثرتری برای این کار می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

انتخاب از بین گزینه‌های موجود می‌تواند بر اساس تمایل کارفرما برای یک سایت خاص یا مکان یا نوع ساختمان انجام شود: مزایای مالی یک سایت؛ شرایط بازار، که اغلب تعیین می‌کند که کدام سایت‌ها در چه زمانی مورد استفاده قرار بگیرند؛ ویژگی‌ها و امکانات موجود، مانند زیرساخت‌های مخابراتی موجود در یک سایت؛ پتانسیل رشد در سایت؛ یا به احتمال زیاد ترکیبی از این عوامل.

مرحله ارزیابی با تلفیق اطلاعات برنامه‌ریزی و تحلیل محل کار، با الزامات فضایی اساسی برای طراحی دفتر کار شروع می‌شود. طراح باید اطمینان حاصل کند که ارزیابی، متناسب با هر یک از عناصر مجاور مورد نیاز و الزامات مورد نیاز برای پشتیبانی، همچنین الزامات مرتبط با مکان است. علاوه‌بر‌این، موارد زیر باید در هر ارزیابی مد نظر قرار گرفته شود:

  • الگوهای ترافیکی مورد نظر کارفرما
  • امکان‌سنجی طراحی
  • اثربخشی هزینه

در طول طراحی تاسیسات مرکزی جدید شرکت بانکداری اَم سَاوس، تعدادی از گزینه‌های مورد توجه در مرحله ارزیابی مورد بحث قرار گرفت. شرکت اَم سَاوس قبلاً 1200 کارمند در هشت ساختمان اداری مختلف در سراسر بیرمنگام و آلاباما داشت. آنها تصمیم گرفتند یک پردیس برای شرکت ایجاد کنند تا همه کارمندان را در یک مکان جمع کنند. این امر منجر به ارزیابی گزینه‌های مختلف، از ساختمان‌های متعدد در یک پردیس خاص تا یک ساختمان بسیار بلند برای اسکان همه شد. همچنین بسیار اهمیت داشت که محل دفتر مرکزی، کیفیت‌های زیبایی‌شناسانه و امکانات اولیه را برای کارمندان، که عمدتاً در حومه بیرمنگام زندگی می‌کردند، ارائه دهد. تمام این الزامات اساسی پروژه، در طول سه مرحله اول برنامه‌ریزی استراتژیک مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت.

در پایان، شرکت اَم سَاوس تصمیم گرفت یک ساختار پردیس شکل در حومه بیرمنگام ایجاد کند، که متشکل از دو برج بلند و باریک است که در یک دره قرار گرفته‌اند و با یک پل محصور که یک مرکز غذاخوری را در خود جای داده است، به هم متصل می‌شوند. طراحی سایت و ساختمان برای ارایه الزامات طراحی پروژه با هم انجام شد. بنابراین، ترکیب درک کارفرما، برنامه‌ریزی، تجزیه و تحلیل محل کار، و تناسب شیوه ارزیابی، همه با هم منجر به موفقیت پروژه شد.

نتیجه‌گیری

دفتر کار مدرن هنوز در حال توسعه است. دفاتر، نوع کار و کارمندان، هنوز در این اقتصاد جدید در حال تحولند و ارزش‌ها نیز تغییر می‌کنند. روش‌های ارزیابی با پایه ارزش مبتنی بر تولید در حال کاهش‌اند، زیرا امروزه تأکید فزاینده‌ای به دانش کارمند می شود. این تغییر اساسی که به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیکی مانند اینترنت، به وضوح دیده می شود، طراحی داخلی را ملزم می‌کند که در ابتدای هر پروژه ماهیت واقعی کارفرما را در نظر داشته باشد.

اغلب، پس از تکمیل مرحله برنامه‌ریزی استراتژیک، سوگیری پروژه و تصورات از‌ پیش تعیین شده طراحی نسبت به این سوگیری اولیه تغییر می‌کند. یادآوری این نکته ضروری است که این مرحله مقدماتی پروژه است و در طول مدت پروژه قابل ارزیابی مجدد است. به عنوان مثال، در حین کار روی تاسیسات مرکزی شرکت اَم سَاوس، الزامات فضایی بخش‌ها به طور چشمگیری تغییر کرد و فضای مورد نیاز آن‌ها از یک ساختمان کامل چهار طبقه به تنها نیمی از آن ساختمان کاهش یافت. طراحان از نتایج مرحله برنامه‌ریزی و تحلیل فضای کار، قبلاً تعیین کرده بودند که دفاتر باید به شکل پارتیشن های متحرک طراحی شوند تا انعطاف پذیری در طراحی داخلی ایجاد شود. از آنجایی که دفاتر به شکل دفاتر با پلان باز در نظر گرفته شده بودند، طراح فقط موظف بود پارتیشن‌های متحرک و مبلمان را دوباره طراحی و جابه‌جا کند و نیازی به طراحی مجدد دیوارها، لوله‌کشی، تهویه مطبوع، برق یا سیستم‌های مخابراتی نداشت. این امر منجر به صرفه‌جویی در هزینه بازسازی مجدد به میزان 2.5 تا 3 میلیون دلار شد.

بنابراین، ما به نیروی محرکه طراحی یعنی کارفرما باز می‌گردیم. ضروری است که طراحان داخلی در هر پروژه، ماهیت منحصر به فرد هر سازمان و منابع و کارکنان آن را در دفتر کار در نظر بگیرند. اگر طراحی منعکس کننده فرهنگ شرکت باشد و یک محیط کار پر انرژی ایجاد کند، حتی زمانی که در مراحل بعدی، پروژه با موانع پیش‌بینی نشده مواجه شود، برای کارفرمای خود موفقیت‌آمیز خواهد بود.

این متن ترجمه ای است از بخش برنامه ریزی استراتژیک در کتاب Interior Design Handbook of Professional Practice


پروژه های گروه معماری کارند

طراحی داخلی دفتر مرکزی  موسسه دانشمند

بازسازی و طراحی داخلی دفتر موسسه دانشمند
بازسازی و طراحی داخلی دفتر موسسه دانشمند

نوشته‌های مشابه