مجموعه مسکونی آریان فرمانیه

نوع پروژه: مسکونی؛ طراحی: گروه معماری کارند؛ کارفرما: بخش خصوصی

 مجموعه مسکونی آریان فرمانیه به صورت مسابقه محدود و میان ۱۰ گروه طراحی برگزار شد.


راهبردهای طراحی

استراتژی طراحان در این پروژه حفظ هویت سبز منطقه ( حفظ درختان کهنسال ) و توسعه آن، هم در افق و هم در ارتفاع، تامین نور و دید مناسب برای تمامی واحدهای مسکونی، ایجاد هویتی منحصر به فرد برای مجموعه و تامین اهداف اقتصادی کارفرما بوده است.

به منظور تامین اهداف اولیه، حجم کلی ساختمان به دو بخش شرقی –غربی تقسیم گردید و فضایی در میان آن شکل گرفت که خود هویتی سبز پیدا نمود و در عین حال ورودی اصلی مجموعه را نیز شکل داد.  یک کوچه باغ که خاطرات کوچه باغ های گذشته منطقه شمال شهر تهران را تداعی نماید. این شکاف میانی امکان توسعه فضای سبز در راستای عمود را نیز میسر می سازد. فضای سبزی که در آن امتداد یافته و به بام سبز مجموعه متصل می شود. از طرفی به منظور حفظ امتداد افقی فضای سبز، طبقه همکف مجموعه به صورت پیلوت طراحی گردید تا حیاط ورودی شمالی به حیاط جنوبی متصل شود.

از طرفی دیگر با توجه به تعداد واحدهای مسکونی در هر طبقه، دو تکه شدن حجم، از طول دسترسی در هر طبقه می کاهد و موجب می شود واحدهای همسایگی کوچک تر و در نتیجه حس تعلق بیشتر  میان واحدهای هر طبقه ایجاد شود. به منظور تنوع بخشیدن به واحدهای مسکونی و تامین نظر خریداران خاص، طراحان تصمیم به طراحی چند واحدمتنوع دوبلکس و تریبلکس ( در طبقات همکف و اول و طبقات ۱۱ و ۱۲ با ارتباط با بام سبز) در این مجموعه گرفتند. با به کارگیری این راهکارها، حس خانه در یک مجموعه مسکونی تا حدودی برای برخی از واحدهای مسکونی فراهم گردید. حس زندگی در یک مجموعه مسکونی با تمامی مزایای آن و در عین حال سعی در ایجاد حس خانه ای شخصی.