ساختمان مسکونی نمک‌آبرود

نوع پروژه: مسکونی؛ طراحی: گروه معماری کارند؛ کارفرما: آقای رفیعی

ساختمان مسکونی نمک‌آبرود در زمینی به مساحت 452 مترمربع، در شهرک مسکونی نمک‌آبرود قرار گرفته است. این ساختمان سه طبقه در مجموع دارای شش واحد مسکونی (هر طبقه دو واحد) با دید به کوه و جنگل است.

حجم کلی بنا مخروطی شکل بوده و طراحی آن با احترام به زمینه و توجه به قوانین خاص ساخت‌و‌ساز در شهرک صورت گرفته است. طبق این قوانین استقرار بنا در زمین باید به گونه‌ای باشد که از چهار طرف آن فاصله بگیرد. علاوه‌بر‌این، داشتن سقف شیب‌دار از دیگر قوانین شهرک محسوب می‌شود.

سازماندهی فضاهای داخلی در پلان به گونه‌ای است که فضاهای عمومی‌تر (سالن نشیمن و تراس اصلی) در جنوب ساختمان و با دید به سمت جنگل، و فضاهای خصوصی (اتاق‌های خواب) در شمال جانمایی شده‌اند. آشپزخانه و حمام نیز در مرکز پلان قرار دارند. به دلیل فاصله‌ی نسبتا زیاد ساختمان از دریا، دید به جنگل و کوه اصلی‌ترین دید در ساختمان است، به همین دلیل جبهه جنوبی بنا نفوذپذیرتر بوده و مساحت بازشوها در این بخش بیشتر است. روف گاردن اصلی‌ترین فضای عمومی در ساختمان است که در کنار داشتن دید مناسب به فضاهای اطراف، محل مناسبی برای گردهمایی و تعامل میان ساکنین محسوب می‌شود.

اطلاعات پروژه

موقعیت

نمک‌آبرود

تاریخ طراحی

سال ۱۴۰۲

مساحت

۷۹۱ مترمربع

وضعیت

در حال ساخت

جوایز

کارفرما

آقای رفیعی