ساختمان مسکونی کامرانیه

نوع پروژه: مسکونی؛ طراحی: گروه معماری کارند؛ کارفرما: آقای حسین‌نیا

ساختمان مسکونی کامرانیه در منطقه ۱ شهر تهران و در زمینی به مساحت ۲۷۶ مترمربع قرار گرفته است. این ساختمان در پنج طبقه و با زیربنای ۱۴۴۰ مترمربع احداث شد. شکل کلی زمین یک چهار وجهی با طول 20 متر و عرض ۱۳.۷۸ و ۱۴.۰۳ متر است، که به دلیل کوچک بودن قطعه زمین و وجود محدودیت در فراهم کردن پارکینگ‌های مورد نیاز، تعداد طبقات به پنج واحد محدود شد و تمام طبقات (به جز همکف) دارای پلان یکسان هستند.

در طبقات یک تا پنج، پلان واحد مسکونی در قالب یک آپارتمان سه خوابه با مساحت ۱۲۸ مترمربع طراحی شده است. علاوه‌براین، در طبقه همکف نیز یک واحد مسکونی دو خوابه با مساحت ۸۴ مترمربع قرار دارد. تأسیسات ساختمان، اتاق کنفرانس و انبارها در طبقه‌ی منفی دو قرار گرفته‌اند و طبقه‌ی منفی یک به پارکینگ اختصاص دارد.

سازماندهی فضاهای داخلی پلان به گونه‌ای است که آشپزخانه، اتاق نشیمن و اتاق خواب اصلی در جبهه جنوبی بنا قرار دارند و دارای دید مستقیم به حیاط بوده و از آن نور می‌گیرند. دیگر فضاها، شامل دو اتاق خواب دیگر، در جبهه‌ی شمالی ساختمان جانمایی شده‌اند و از ویدی در شمال شرق نور می‌گیرند.

طراحی نما بر اساس دو اصل تکرار و وحدت اجزا انجام شده است. تراس‌ها، پنجره‌ها و فضای سبز اصلی‌ترین اجزای نما هستند که نه تنها نور طبیعی را در فضاهای داخلی تأمین کرده و محیط خوشایندی را به وجود می‌آورند، بلکه بر جذابیت نما می‌افزایند. همچنین در نماسازی از آجر استفاده شده که در هماهنگی کامل با نمای دیگر ساختمان‌های قدیمی موجود در محله است.

اطلاعات پروژه

موقعیت

تهران، منطقه ۱

تاریخ طراحی

سال ۱۳۹۸

مساحت

۱۴۴۰ مترمربع

وضعیت

اجرا شده

جوایز

کارفرما

آقای حسین‌نیا