پل عابر پیاده سرخه حصار

نوع پروژه: پل عابر پیاده- فضای شهری؛ طراحی: گروه معماری کارند؛ کارفرما: سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران

پل عابر سرخه حصار در مجاورت پارک سرخه حصار واقع شده اند. بوستان سرخه حصار یکی از مهمترین فضاها در سطح منطقه 13 و حتی شهر تهران است. این بوستان در شرق تهران و در حاشیه‌ی شهر قرار گرفته و دسترسی به آن از بافت شهری به واسطه بزرگراه‌هایی چون یاسینی و شهید دوران امکان‌پذیر شده است. این بزرگراه‌ها ضمن ایجاد دسترسی، ارتباط این پهنه‌ی سبز و اکولوژیک را با بافت شهری شمالی مختل کرده و عملا دسترسی پیاده به فضا را با مشکل مواجه ساخته اند.

دغدغه‌ی اصلی پروژه‌ی حاضر بازطراحی دو مورد از پل‌ عابر پیاده‌ی موجود (پل‌های شماره 2 و شماره 5) در محدوده‌ی شمال پارک و روی اتوبان شهید یاسینی  است که ضمن ایجاد دسترسی امن پیاده و دوچرخه به پارک، به عنوان عرصه‌ای برای دریافت چشم‌اندازهای زیبای اکولوژیک پارک عمل کنند.

پل شماره 2

پیشنهاد مشاور برای پل عابر شماره 2، طراحی پلی با عرض کم و سبک بود که ضمن برقراری اتصال با پهنه‌ی گردشگری پارک سرخه‌حصار، با هویت اکولوژیک و سبز بودن پارک همخوانی داشته و به عرصه‌ای باکیفیت برای تردد و مکث عابر پیاده تبدیل شود.

در طرح پل شماره ۲ یک مسیر دوچرخه به مسیر حرکت پیاده بر روی پل عابر پیاده اضافه شده است. در این طرح عرض پل زیاد شده و در کنار مسیرهای حرکتی، فضای سبز نیز قرار گرفته است. اختلاف ارتفاع میان دو پارک با استفاده از رمپ حل شده، تا دسترسی آسان پیاده و دوچرخه را برای گروه‌های سنی مختلف تأمین کند. علاوه بر مسیرهای حرکتی و فضاهای سبز، چهار غرفه‌ی تجاری نیز در فضای روی پل و در نزدیکی پارک سرخه حصار پیش‌بینی شده است.

مسیر دوچرخه و مسیر حرکت پیاده اصلی‌ترین فضاهای پیشنهادی در طرح پل عابر هستند. عرض مسیر حرکت دوچرخه ثابت و 2.5 متر بوده و عرض مسیر حرکت پیاده متغیر و بین 2.5 تا 8.5 متر است، بنابراین عرض پل بین 6 متر تا 12 متر متغیر است.

فضاهای سبز در قالب دو لاین 0.5 متری در حاشیه‌ی پل طراحی شده است که عرض این مسیر سبز در نزدیکی پارک سرخه حصار و در لبه‌ی شرقی پل بیشتر شده است. فضاهای تجاری نیز در قالب چهار غرفه‌ی استوانه‌ای شکل و با شعاع 1.5 متر و مساحت 7 مترمربع و با ارتفاع متغیر، بین 3.30 تا 4.40 متر در نزدیکی پارک سرخه حصار که عرض پل بیشتر است قرار گرفته‌اند.

فضای پل دارای مبلمان شهری برای نشستن و پارک دوچرخه است. ارتفاع هندریل از 1.20 در سمت پارک سرگل تا 5 متر در سمت پارک سرخه حصار متغیر است، فرم آن نیز به گونه‌ای است که تراز فوقانی هندریل‌ پس از نقطه‌ی اوج ثابت باقی می‌ماند. ارتفاع زیر پل نیز متغیر است. این ارتفاع در سمت لاین شرق به غرب اتوبان یاسینی (سمت رودخانه سرخه حصار) بیشترین میزان خود و حدود 9 متر است. در سمت مسیر CNG نیز در کمترین میزان خود و در حدود 5.40 متر است. دهنه‌های پل نیز عرض متفاوتی دارند.

پل شماره 5

در طرح پل شماره ۵، پل‌ عابر پیاده موجود با یکدیگر ادغام شده و یک مسیر پیوسته بین بافت مسکونی شمال خیابان دماوند و پارک سرخه حصار به وجود آمد. در این طرح، فضای پل تلفیقی از یک مسیر پیاده و دوچرخه است که در بخش جنوبی به یک نظرگاه در پارک سرخه‌حصار می‌رسد، بنابراین ضمن تأمین مسیرهای حرکتی، فضایی جهت مکث و حرکت در محدوده پارک سرخه‌حصار پیش‌بینی شده است. افراد ضمن حرکت در این فضا می‌توانند مناظر زیبایی را از پارک و سایر فضاهای سبز واقع در حریم بزرگراه و همچنین شهر و کوه‌های اطراف تجربه کنند.

پل عابر از شمال خیابان دماوند شروع شده، به وسیله یک مسیر مارپیچ به پهنه صنعتی واقع در حد فاصل خیابان دماوند و بزرگراه شهید یاسینی می‌رسد،سپس از آنجا به سمت پارک سرخه حصار ادامه پیدا کرده و در نهایت به یک نظرگاه در محدوده پارک سرخه حصار رسیده و از آنجا به وسیله رمپ به سطح پارک می‌رسد. دسترسی به پل نیز از سه نقطه امکان‌پذیر است. ورودی‌های پل نیز به منظور دسترسی راحت‌تر سواره و پیاده به شکل رمپ با شیب مناسب طراحی شده است.

عرض پل عابر ۵ متر است. از این عرض 2.5 متر به مسیر دوچرخه و ۵/۲ متر به مسیر پیاده اختصاص دارد. در بخش نظرگاه مسیر دوچرخه حذف شده و عرض مسیر پیاده به ۳ متر می‌رسد. این مسیر به شکل رمپی مارپیچ طراحی شده است.

به دلیل مقطع طولی منحنی شکل پل،و ارتفاع متغیر آن از سطح اتوبان (بین ۶ تا ۵/۹ متر)، ارتفاع ستون‌ها در نقاط مختلف پل تغییر می‌کند. ارتفاع هندریل نیز ثابت بوده و  ۲۰/۱ متر است. عرض دهنه‌های پل نیز متغیر بوده و بین ۱۹ تا ۲۵ متر است.

اطلاعات پروژه

موقعیت

شهر تهران، منطقه ۱۳

تاریخ طراحی

سال ۱۳۹۹

مساحت

پل شماره ۲: ۱۴۸۱ مترمربع
پل شماره ۵: ۵۰۴۹ مترمربع

وضعیت

طراحی شده

جوایز

کارفرما

سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران

طراح سازه

الیار ظفرخواه