ساختمان اداری کارخانه تولید یدکی موتور ایران

نوع پروژه: اداری- صنعتی؛ طراحی: گروه معماری کارند؛ کارفرما: شرکت تولید یدکی موتور ایران

کارخانه تولید یدکی موتور ایران در شهرک صنعتی کاوه در نزدیکی ساوه واقع شده است. کارفرما علاوه بر تغییرات در طرح کارخانه موجود و ساخت سوله های جدید، درخواست طراحی یک ساختمان اداری تشریفاتی را نیزداشت.


طرح سوله های کارخانه

به منظور طراحی سوله ها، یک حیاط خدماتی در میانه طرح در نظر گرفته شد و مجموعه اولیه کارخانه دور این هسته خدماتی شکل گرفت. با این کار امکان توسعه کارخانه به سمت شمال فراهم شد.
در سایت برای محدوده کارخانه یک ورودی سواره و پیاده در نظر گرفته شد و تمامی فضاهای خدماتی کارخانه اعم از فضای تاسیسات ، رختکن ، ورزشی و رستوران در زیر سوله ها و دور یک حیاط مرکزی شکل گرفت. کارت زنی کارکنان در این طراحی در داخل رختکن در نظر گرفته شد و فضای ورزشی و رستوران از لحاظ عملکردی ، بصورت یک مجموعه ، باهم کار می کنند.

ساختمان اداری تشریفاتی

ایده طراحی ساختمان اداری مجموعه کارخانه تولید یدکی موتور، تلفیق باغ و فضای اداری است. این ایده به خصوص در نقاط گرم و خشک ایران می تواند تبدیل به الگویی برای توسعه فضاهای اداری در نظر گرفته شود.

به منظور ایجاد یک خرد اقلیم در فضای اداری، یک پوسته کلی برای ساختمان در نظر گرفته شد و احجام داخلی در سه طبقه در تلفیق با فضای سبز ساماندهی شدند. این ساختمان شامل فضاهای اداری، اتاق کنفرانس و فضای نمایشگاه ای به منظور نمایش دادن محصولات کارخانه می باشد.