تخیل معمارانه-بخش اول- قسمت دوم

دوره “تخیل معمارانه” توسط سایت EDX و پروفسور معماری دانشگاه هاروارد، “مایکل هیز” ارائه شده است. این دوره شامل 3 فصل با عنوانهای : فرم و تاریخ، تاثیر تکنولوژی و بازنمایی و زمینه است. به این مطالب به راحتی می توان به این مطالب به صورت رایگان در سایت EDX دسترسی پیدا کرد.

EDX یک پلتفرم ارائه دروس مختلف است که دانشگاه های معتبری همچون هاروارد و برکلی با آن همکاری می کنند. این دوره یکی از دروس معماری ای است که در این پلتفرم ارایه شده است. این دروس به سرپرستی یکی از معتبرترین اساتید تئوری معماری دانشگاه هاروارد، مایکل هیز ارائه شده است.

در این دوره مایکل هیز با استناد به قوه متخیله کانت، مفهوم تخیل معمارانه را برای معرفی معماری به عنوان صورتی از دانش به کار می گیرد. سپس از دریچه آن به تاریخ و تئوری معماری با بررسی پروژه ها و آرا و نظریات معماران و مورخان از دوران رنسانس تا عصر حاضر می پردازد.

ترجمه این درسگفتارها توسط گروه معماری کارند انجام شده است. در ادامه ویدئوهای این مجموعه با زیرنویس فارسی به صورت رایگان در این پلتفرم ، اینستاگرام کارند پلاس و سایت آپارات قرار خواهند گرفت.

مایکل هیز در این اپیزود و در ادامه اپیزود قبلی، تحلیل ویتکوور از ویلاهای پالادیو را به عنوان یکی از نمونه های تخیل در طراحی معماری مطرح می‌کند. سپس به تبیین این ایده به عنوان صورتی از دانش می پردازد. این که چگونه ایده ویلا به عنوان یک گونه، توسط فهم ما ادراک می شود. دیاگرام به ما کمک می کند تا فاصله میان داده های خام ادراک شده و مقوله های فهم پر شود. سیستم سه گانه ای که در پایین ترین سطح آن دریافت و تجربه حسی مانند حس بینایی یا حس لامسه حاصل از تماس با مصالح ساختمان، وجود دارد و در بالاترین بخش فهم انسانی قرار گرفته است.

  • مترجمان : زهرا سربندی، پریسا برزویی
  • تنظیم زیرنویس : محمدرضا عابدی
  • کنترل نهایی: علی شریعتی

فصل اول-بخش اول- قسمت دوم: دیاگرام پالادیویی

نوشته‌های مشابه