طراحی معماری خوب-بخش دوم

طراحی معماری

در این بخش با معماران مختلف مصاحبه هایی درباره تعریف آنها از یک طراحی معماری خوب انجام شده است. برخی از آنها آیتم وار چند ویژگی را ذکر می کنند، در حالی که برخی دیگر به توصیف چنین طراحی ای می پردازند. این معماران شامل : ویل برودر، جاناتان سیگل، بارت پرینس، جان کلی، دوو دیکنسون، جو بیللو، دان شلگل، رابرت پیترز، نورمن روزنفلد و جورج آنسلویسیوس هستند.

مصاحبه با ویل برودر (Will Bruder)

یک طراحی معماری خوب دارای ویژگی‌های زیر است:

  • ترکیبی از زیبایی و عملکرد است، زیرا در آن ابعاد عملگرایانه و شاعرانه در تعادل قرار دارند.
  • یک بنای عادی را خارق‌العاده جلوه می‌دهد.
  • در پاسخ به یک مسئله خاص، و نه علیرغم آن شکل می‌گیرد.
  • ضمن به چالش کشیدن زمینه، آن را تکمیل می‌کند.
  • تلاش می‌کند تا مربوط به زمان خود باشد در‌حالی‌که رویای جاودانگی دارد.
  • در حین به نمایش گذاشتن ابعاد شگفت‌انگیز مصالح، هنر ساخت را جلوه گر می سازد.
  • به دنبال ایده‌هایی است که از قوانین فراتر می‌روند.
  • هر دو ابعاد جسمانی و عقلانی را دربرمی‌گیرد.
  • در بهترین حالت، به راهی برای سنجش فرهنگ تبدیل می‌شود.

مصاحبه با جاناتان سیگل (Jonathan Siegel)

طراحی معماری خوب یک فوگ است: چندین تم در هم تنیده که همزمان اجرا می‌شوند. قبل از شروع کار از من می‌پرسند: آیا سایت از دیگر عوامل مهمتر است؟ کارفرما چطور؟ بودجه؟ اقلیم؟ مدرنیته و بیان؟ ما از صمیم قلب به هر یک از این موارد می‌پردازیم‌، در ابتدا به صورت منظم و سپس وقتی طرح در چندین زمینه به طور همزمان پیش می‌رود، به طور شهودی. بدون شک بهترین پروژه‌ها حاصل محیط امن و اعتماد بین معمار و کارفرما هستند. زمان نیز اولین عنصر ضروری برای یک رابطه و فرآیند سالم است.

معمار مجاز است در جستجوی یک پایان ناشناخته تعمق کند – ریسک کند، تعجب کند، رویابافی کند – یا حتی لحظه‌ای شکست بخورد. در حالی که نیروهای اصلی از ناخودآگاه ما و کارفرما توسعه می‌یابند، فرم در این فرآیند دیرتر به وجود می‌آید.

اهداف موقتاً در طول فرآیند مبهم هستند. فضا زودتر توسعه می‌یابد؛ من شخصا وقتی فرم در حال شکل گرفتن است، ابتدا به حجم به اندازه طرح فکر می‌کنم. مصالح ماهیت خود را به نمایش می‌گذارند؛ اهداف به طور آزمایشی با هم یکپارچه شده، سپس بازبینی می‌شوند تا منحصر‌به‌فردتر شوند. سیستم‌های اساسی ذاتاً بخشی از طراحی هستند: مجاری آبرسانی و تخلیه در یک ساختمان به همان اندازه بخشی از یک طراحی معماری خوب هستند که استخوان‌ها، رگ‌ها و اندام‌ها در حیوانات مهره‌دار زنده نقش ایفا می‌کنند.

وسواس و شوخ طبعی عناصر مهمی در زندگی من هستند و در طراحی نیز جایگاه خود را پیدا می‌کنند. من امیدوارم نتیجه، طبیعی و بدون زحمت به نظر برسد: اگرچه با سختی و اندیشه زیاد به وجود آید، اما بهترین حالت برای کلیت این است که بدون نیاز به پدیدآورخود، واضح و درست به نظر برسد. ارزیابی فرآیند طراحی مانند دیدن سراب در جاده روبرویتان- یا جستجو و نامگذاری رنگی است که در پشت کره چشم، فراتر از مخروط بینایی شما قرار دارد- شما به جستجو ادامه می‌دهید و آن چیز در مقابل شما ناپدید می‌شود. در حقیقت ارزیابی آن باعث ناپدید شدنش می‌شود. معمار بالاخره از پروژه خارج می‌شود. در نهایت کارفرما با یک ساختمان پایان‌یافته مواجهه می‌شود؛ فوگ از بین می‌رود- در نتیجه در هم تنیدگی مهمتر از دیگر اجزای سازنده طرح است.

مصاحبه بارت پرینس (Bart Prince)

از نظر من، طراحی معماری خوب فقط در نتیجه یک پاسخ خلاقانه و اصیل به یک مسئله طراحی به وجود می‌آید. طراحی نباید بر اساس یک پیش‌فرض خارجی انجام شود، بلکه باید ناشی از درک ماهیت مساله و از درون آن باشد. بدین‌ ترتیب دستیابی به تعداد نامتناهی طرح‌های زیبا و غیرمعمول امکان‌پذیر می‌شود.

مصاحبه با جان کلی (John Klee)

یک طراحی معماری ماهرانه، شامل عناصر متضاد، روحیه خاص، رمز و راز و جسارت است. ترکیب هنرمندانه رنگ و فرم، به شکلی فریبنده و جذاب آشکار می‌شود. عنصر بعدی تعادل است که مربوط به نسبت حجم و جرم بوده و به نوبه خود با کیفیت استحکام رابطه تنگاتنگی دارد. در نهایت، نتایج این ترکیب، بیانگر نمونه‌ای از یک ساختمان یکپارچه است که ضمن تمایز، به زمینه پیوسته است و در یک هماهنگی واقعی با محیط اطراف خود قرار دارد.

مصاحبه با دوو دیکنسون (Duo Dickinson)

کلمه «خوب» در «طراحی معماری خوب» یک کلمه با بار معنایی است .در طراحی خانه (چیزی که تمرکز من روی آن است)، طراحی خوب باید دو کار را انجام دهد- و این کارها اغلب توسط حرفه ما انجام نمی‌شود. اول، از آنجا که یک خانه همچون بزرگترین مجموعه لباس صاحب‌خانه است، لذا انتظارات کارفرما نباید نادیده گرفته شود. دوم، برخلاف آنچه اغلب در مجلات دیده می‌شود، خانه ها مجسمه نیستند.

معنای دیگری برای کلمه خوب وجود دارد که به ندرت تشخیص داده می‌شود. «طراحی معماری خوب» همچنین می‌تواند به معنی «کارهای خوب» در دنیای طراحی باشد. کمک به کسانی که به طور معمول نمی‌توانند به خدمات معماری دسترسی داشته باشند راهی است که از طریق آن کلمه خوب می‌تواند چیزی بیش از یک معنای زیباشناختی باشد. اما در نهایت، طراحی خوب در پروژه‌هایی منعکس می‌شود که در طول چند دهه، غنای حسی و بصری برای کسانی که از آنها استفاده می‌کنند یا ساده‌تر، آنها را در زندگی روزمره خود می‌بینند، ایجاد می‌کند.

مصاحبه با جو بیللو (Joe Bilello)

طراحی معماری خوب پاسخی به تفاسیر معمارانه دو سؤال دیرینه، یکی از سقراط و دیگری از آبراهام مازلو، روانشناس قرن بیستم است. در حالت اول، طراحی معماری خوب پاسخی معمارانه به این سؤال است که «ماهیت یک زندگی معنادار چیست؟» در واقع، به سؤالات معنایی پاسخ می‌دهد.

مانند اثر پروانه‌ای، اختلالات کوچک باقیمانده‌ی اولیه که در طول طراحی خوب تجربه می‌شوند، به طور غیرقابل پیش‌بینی در طول زمان تقویت می‌شوند. در بهترین حالت، این تأثیرات در اشکال و مکان‌های به ظاهر غیر مرتبط زیادی، برتری غیرقابل انتظار ایجاد می‌کند. دومین سؤال که جدیدتر نیز است مربوط به ایده مازلو درباره خودشکوفایی، قله هرم توسعه انسانی است. طراحی خوب به این سؤال پاسخ می‌دهد که «سهم معماری در امکان دستیابی به خودشکوفایی چیست؟» بسیار فراتر از نقش سرپناه بودن و حفاظت از سلامت، ایمنی و رفاه، یک طراحی معماری متعالی به این سوال پاسخ می‌دهد که «بزرگترین پتانسیل قابل دستیابی چیست؟»

مصاحبه با دان شلگل (Don Schlegel)

معماری یک مفهوم است، ایده‌ای که روح حقیقت، زمان و مکان را در بر می‌گیرد. حقیقت در معماری، به فرم و عملکرد، ساختار و مصالح احترام می‌گذارد. زمان در معماری، دوره زمانی منشاء طراحی را محترم می‌شمارد. در نهایت مکان در معماری، به زمینه فرهنگی، اقلیم و توپولوژی آن احترام می‌گذارد.

مصاحبه با رابرت پیترز (Robert Peters)

یک طراحی معماری خوب دارای ویژگی‌های زیر است:

  • فرم مناسب/ پاسخ مناسبی به انتظارات کارفرما و خصوصیات سایت
  • محیط مناسب/ پاسخ مناسبی به اقلیم و تغییرات فصلی
  • ادراک مناسب/ پاسخ مناسبی به نور روی سطح و روشن‌کننده فضا
  • مناسب بودن

مصاحبه با نورمن روزنفلد (Norman Rosenfeld)

وقتی شما یک طراحی خوب را می‌بینید می‌شناسید: یک صندلی ایمیز (Eames)، یک مجسمه برونسکوزی (Brancusi)، یا یک کلیسای کوچک در MIT. یک طراحی معماری خوب اتحاد کاملی از مصالح، فرم، فضا و نور است که عرصه منحصر‌به‌فردی را برای حضور فراهم می‌کند، محوطه یا محیطی متناسب با هزینه.

مصاحبه با جورج آنسلویسیوس (George Anselevicius)

سیزده فرمان برای جستجو و یافتن زیبایی:

  1. طراحی معماری خوب کاری است که توسط دانش‌آموزانی با نمرات عالی (A-plus) در دانشگاه  انجام می شود.
  2. طراحی معماری خوب چیزی است که در مجلات منتشر می شود.
  3. به گفته ویتروویوس طراحی خوب نیاز به استحکام (firmitas)، کارایی و سودمندی (utilitas) و زیبایی (venustas) دارد.
  4. طراحی خوب چیزی است که منتقد معماری نیویورک تایمز آن را نقد و معرفی می‌کند.
  5. طراحی خوب را نمی‌توان تعریف کرد، اما وقتی آن را ببینیم، تشخیصش می‌دهیم.
  6. طراحی خوب مستلزم متن و زیرنویس‌های انتقادی است (با تشکر از شما، هایدگر، لوی استراوس، دریدا، و …).
  7. طراحی خوب باعث رضایت و خوشحالی کارفرمایان می‌شود.
  8. طراحی خوب در شهر سانتافه (Santa Fe) نیومکزیکو ساختمانی است که جلب توجه نمی‌کند.
  9. طراحی خوب در شهر بیلبائو (Bilbao) اسپانیا ساختمانی است که شاخص بوده و جلب توجه می‌کند.
  10. طراحی خوب جایی است که کارکنان با وجود حقوق کم بتوانند مدتی در آنجا بمانند.
  11. طراحی خوب دیگر نیازی به صرف هزینه اضافی ندارد.
  12. طراحی خوب بیشتر به روحیه و طرز فکر یک دوره زمانی (zeitgeist) پاسخ می‌دهد نه مرسومات آن دوره (fashion). (این دو با یکدیگر تفاوت دارند).
  13. طراحی خوب چیزی است که در فضاهای پذیرایی خانه یا دفاتر معماران آویزان است.

این متن ترجمه ای است از بخش طراحی معماری خوب در کتاب Architectural Design Portable Handbook


پروژه های گروه معماری کارند

ویلای شمس

شرکت طراحی معماری کارند
ویلای شمس

نوشته‌های مشابه