پنج اصل مهم در طراحی ساختمان مسکونی لوکس و هوشمند -بخش دوم

طراحی ساختمان مسکونی لوکس

در این مطلب بخش دوم اصول مهم در طراحی ساختمان‌ مسکونی لوکس و هوشمند شرح داده شده است.

اصول تاثیرگذار بر طراحی ساختمان مسکونی لوکس

تمام مواردی که در ادامه برای طراحی ساختمان مسکونی لوکس و هوشمند آمده است دنباله‌ایست بر مقاله قبلی که تحت عنوان طراحی آپارتمان لوکس و هوشمند -پنج اصل مهم-بخش اول در اختیار شما عزیزان قرار گرفته بود.

۴- یک محیط کار مشترک دلپذیر

گاهی عملکردهای یک فضا نوعی احساس دلپذیری و خوشامدگویی برای افراد ایجاد می‌کند. این احساس می‌تواند نتیجه‌ی چند تصمیم ساده در طراحی باشد. اینکه وقتی فرد وارد فضا می‌شود چه چیزی پیش روی اوست، یک دیوار یا میزی که افراد دور آن نشسته‌اند؟ آیا چیزی یا کسی برای تعامل وجود دارد یا اینکه فرد مجبور است خودش همه چیز را متوجه شود؟ این حس خوشامدگویی فضایی و پذیرا بودن بایستی در فضا جریان داشته باشد و حس آرامش، صلح و آسودگی را تقویت کند.

فضاهای کاری با عملکرد بالا یکی از اجزای اصلی ساختمان‌های مسکونی لوکس هستند، زیرا ساکنین این واحدها معمولا به طور سنتی مقام مدیر عامل یا چیزی شبیه به آن را دارند. امروزه بسیاری از رهبران از خانه کار می‌کنند و بنابراین به فضایی نیاز دارند که جدا از سایر بخش‌های خانه بتوانند در آن کار کنند. لازم به ذکر است که باید تعادل مشخصی بین طراحی فضاهای کار مجزا و فضاهای عمومی‌تر و مشترک وجود داشته باشد، تا ساکنین همچنان حس کنند که بخشی از جمع هستند.

طراحی ساختمان مسکونی لوکس

بنابراین در فضای کار به جای طراحی یک اتاق بزرگ که با میز و صندلی‌های مختلف پر می‌شود، لازم است ملاحظاتی در نظر گرفته شود که ترکیبی بین تفکیک و یکپارچگی فضایی شکل گیرد. این ملاحظات شامل فراهم کردن امکان حضور و حرکت در یک فضای بزرگتر، با محل‌هایی برای کار در کنار یکدیگر است. در چنین فضایی مبلمان می‌تواند شامل میزهای انفرادی، میزهای مشترک طولانی، صندلی‌های راحت با زیرپایی، غرفه و… باشد. افراد می‌توانند انتخاب کنند که هر گونه که راحت‌تر هستند از فضا استفاده کنند.

علاوه‌بر‌این، در این فضا غلاف‌های جداگانه‌ای دورتر از در ورودی برای کسانی که نیاز به برگزاری یک جلسه خصوصی یا تماس تلفنی دارند طراحی می‌شود. هنگامی که فردی با افراد همفکر خود احاطه می‌شود انگیزه‌ی بیشتری برای کار دارد بنابراین اتاق‌های مجزایی از جنس شیشه ساخته می‌شود تا حس باز بودن و جریان انرژی در فضا را افزایش دهد. در نهایت افراد بدون اینکه حس بسته بودن داشته باشند حریم خصوصی خود را نیز حفظ می‌کنند.

بهتر است طراح از ترندهای روز فاصله بگیرد و سعی کند اجزای طرح را با دقت در کنار هم قرار دهد. به عنوان مثال به جای یک رنگ‌آمیزی معمولی می‌توان با استفاده از رنگ و بافت جزئیات غنی‌تری به دیوار اضافه کرد. در دکوراسیون داخلی به جای آویزان کردن یک عکس به شکل ساده بایستی آن را همچون یک اثر هنری در نظر گرفت و همه چیز را برای نمایش بهتر آن فراهم کرد. یا اینکه از آویزهای دیواری به جای نصب تلویزیون روی دیوار استفاده کرد. این جزئیات کوچک فضا را دل‌پذیرتر و خوشایند‌تر کرده و ساکنین را تشویق می‌کند تا دفاتر کار خود در منزل را ترک کنند و به معاشرت با همسایگان خود بپردازند.

رنگ در آپارتمان لوکس

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این فضاهای کار اشتراکی انعطاف‌پذیری آن‌ها برای فعالیت‌های دیگر در طول عصر است. بازی، غذا خوردن و استراحت کردن از جمله فعالیت‌هایی هستند که پس از پایان ساعت کاری،  با یک تغییر ساده در نور یا یک المان بصری اتفاق بیفتند. از آنجایی که ساختمان به گونه‌ای طراحی می‌شود که هم دارای فضاهای بسته باشد و هم باز، در صورت نیاز فعالیت کار کردن می‌تواند در میان سرگرمی‌ها و گردهمایی‌های کوچک ادامه پیدا کند.

۵- توجه به آکوستیک، (مانند پروژه Red Rocks)

اگرچه پدیده‌ی آکوستیک در نمونه‌ای مانند آمفی تئاتر Red Rocks به طور طبیعی به وسیله نوع آرایش صخره به وجود آمده است، درسی که طراح از این آمفی‌تئاتر طبیعی می‌آموزد این است که چگونه از محیط و فضای موجود برای ایجاد پویایی و در راستای اهداف خود استفاده کند. به دلیل نحوه جذب و انعکاس صدا در فضا، هر موسیقی که اجرا می‌شود نوعی حس عظمت ایجاد می‌کند، در نتیجه شنونده بدون هیچ حواس‌پرتی در موسیقی غرق می‌شود. در کنار این، یک منظره خیره‌کننده وجود دارد که این تجربه را تکمیل می‌کند. تلنگر زدن به حس شنوایی ناظر این قدرت را دارد که به طور کامل نحوه تعامل او با محیطی که در آن حضور دارد، و همچنین شیوه لذت بردن او از فضا را کاملا تغییر دهد.

Red Rocks Amphitheater

هنگام طراحی فضا باید به نحوه‌ی تجربه صدا توسط شنونده توجه داشت. در سرتاسر ساختمان سیستم‌های صوتی باید به طور هدفمند و با توجه به نیازهای افراد در فضاهای مختلف، به عنوان مثال در فضاهای مشاع مانند آسانسور، لابی و فضاهای باز، طراحی شوند. در داخل واحدهای مسکونی کیفیت ساخت از نظر آکوستیک بودن باید به گونه‌ای باشد که فرد احساس کند تنها نفری است که در ساختمان حضور دارد، حتی اگر دیگر واحدهای مسکونی در طرفین او وجود داشته باشد. این موضوع از طریق ساخت دیوارهایی با عایق صوتی ضخیم امکان‌پذیر است. تصور کنید که پس از یک روز کاری طولانی به خانه می‌آیید و علی رغم اینکه فرد همسایه در حال پخش موسیقی با صدای بلند است و یا سگی دارد که پارس می‌کند، در خانه شما سکوت کامل برقرار است. این خود یکی از ویژگی‌های خانه‌های مجلل است.

ورودی آپارتمان لوکس و هوشمند
چرا کارند بهترین است؟

گروه طراحی معماری کارند، یک شاخصهٔ برجسته در زمینه طراحی ویلاها و ساختمان‌های معماری لوکس در ایران است. این گروه با فارغ‌التحصیلی از دانشگاه شهید بهشتی و تجربهٔ بی‌نظیر در طراحی پروژه‌های معماری متنوع و از جمله ویلاها، به عنوان یکی از برترین گروه‌های معماری در کشور شناخته می‌شود.

کارند با تاکید بر ارثیه و تاریخ معماری ایران، به طراحی‌های معاصر و زمین مدار در طراحی ویلا ها می‌پردازد. از ویژگی‌های برجسته این گروه می‌توان به دقت در جزئیات ساختمانی، استفاده از مواد با کیفیت بالا، تعامل با محیط طبیعی، و ایجاد ارتباط معنایی با مکان اشاره کرد. همچنین، کسب جوایز داخلی و خارجی نشان از تأثیرگذاری و اعتبار این گروه در صنعت معماری دارد.

بنابراین، گروه طراحی معماری کارند به عنوان یکی از بهترین گروه‌های طراحی معماری در ایران، به ویژه در زمینه طراحی ویلاها، به شناخته شده است و از ترکیب هنر، فناوری، و معماری بهره‌برده تا پروژه‌های استثنایی و شگفت‌انگیز را بسازد.

منبع

https://designwithma.com/insights/top-5-trends-to-design-a-luxury-residential-building/

پروژه های گروه معماری کارند

خانه رودگریان

نوشته‌های مشابه