طراحی آپارتمان لوکس و هوشمند -پنج اصل مهم-بخش اول

طراحی ساختمان مسکونی لوکس

طراحی آپارتمان های مسکونی چند خانواری در حال تغییر است، زیرا توسعه مسکن در بازار میانی در حال اشباع است و نیاز کارفرمایان در دو سوی این طیف بارزتر شده، مسکن مقرون‌به‌صرفه در یک سوی طیف، و مسکن لوکس در سویی دیگر مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به تجربیات طراحی مسکن لوکس در نقاط مختلف، در این مطلب پنج اصل مهم که بایستی در طراحی این سبک مسکن مدنظر قرار گیرد شرح داده شده است.

۱- توجه به جزییات در طراحی آپارتمان (مثال: فلورانس)

در هر خیابانی از شهر فلورانس ایتالیا که قدم بزنید همیشه چیزی برای دیدن وجود دارد. ساختمان‌ها و معماری، از یک کافه کوچک گرفته تا یک کلیسا، همگی دارای جزئیات فراوانی هستند.

به هنگام طراحی ساختمان‌های لوکس، یکی از موارد مثبت داشتن بودجه‌ای است که با استفاده از آن بتوان یک آپارتمان ساده را در نهایت به یک آپارتمان برجسته و زیبا تبدیل کرد.

اگر فضا اجازه دهد، با ایجاد یک سقف بلندتر می‌توان در دو سطح فضای قابل سکونت ایجاد کرد: یک فضا به عنوان فضای عمومی و دیگری برای استفاده‌های شخصی‌تر. بسته به وسعت فضا، این موضوع می‌تواند در قالب یک فضای دو طبقه یا یک لافت اتفاق بیفتد. افزایش ارتفاع سقف، حتی به میزان کمتر از یک متر، در فضا حس عظمت ایجاد می‌کند و با تقسیم فضا به دو بخش خصوصی و عمومی‌تر نیز، نوعی احساس حفظ حریم خصوصی به فضا می‌دهد، حتی اگر سطح اشغال خود ساختمان زیاد نباشد.

تعداد زیادی از کارفرمایان امکان انعطاف‌پذیری خلاقانه را برای طراح فراهم می‌کنند، تا نه تنها ایده‌های طراحی و پالت رنگی کل ساختمان را مشخص کند، بلکه پالت‌های رنگی مجزایی را برای هر واحد تعیین کند. این حس مجزا بودن در داخل ساختمان از طریق طیف رنگی، نوع سرامیک و کفپوش و… فضا را منحصر‌به‌فرد کرده و به کاربران حس تعلق بیشتری می‌دهد.

از آنجایی که حس لوکس بودن در مقایسه با مد روز ماندگارتر است، طراح در مقابل مصالح و اجزایی که مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند و در مقیاس انبوه تولید می‌شوند، به دقت اجزایی را انتخاب می‌کند که ماندگارتر و باکیفیت‌تر باشند. بسته به معیارهای زیبایی‌شناسی این ممکن است به معنای استفاده از درهایی از جنس چوب مرغوب، به جای درهای توخالی معمولی، میزهایی از جنس مرمر واقعی به جای سطوح جامد ساخته شده‌ی معمولی، یراق‌آلات فلزی به جای کروم، دیوارهای رنگی یا طرح‌دار و دارای بافت به جای دیوارهای معمولی با رنگ‌های خنثی و همچنین فرش‌های ضخیم و نقش‌دار به جای کفپوش‌های ساده باشد. این جزئیات است که فارغ از طراحی خود بنا در فضا تفاوت ایجاد می‌کند.

۲- همگام با نوآوری در طراحی آپارتمان (مثال سنگاپور)

سفر به سنگاپور به شما احساس قدم‌گذاشتن در آینده می‌دهد. از فرودگاه چانگی تا نمایشگاه باغ‌های خلیج و جنگل ابری، شما با فناوری‌های پیشرفته احاطه شده‌اید. حتی درحین قدم زدن در شهر می‌توانید تاکسی‌های روباتی بدون راننده را ببینید. در شهری که ساکنانش برای آن ارزش قائل هستند و فناوری در آن یکی از عناصر کلیدی است، افراد می‌توانند حس امنیت، خلاقیت و حتی عظمت داشته باشند.

طراحی آپارتمان

ساکنین ساختمان‌های لوکس به دنبال نوآورانه‌ترین، یکپارچه‌ترین و راحت‌ترین تجربه‌ی ممکن هستند. بنابراین وقتی طراح به دنبال ایجاد  یک تجربه‌ی کارآمد و پیشرفته است، لازم است از ابتدا همه چیز را در نظر بگیرد.

تصور کنید که وارد یک ساختمان لوکس با فناوری پیشرفته شدید. یک اپلیکیشن به شما اجازه می‌دهد که فضاهای آزاد پارک ماشین را ببینید، بنابراین مشکلی بابت پارک اتومبیل خود ندارید. وقتی وارد ساختمان شدید انواع تدابیر امنیتی را میبینید، یک دربان که از شما استقبال می‌کند، سیستمی که فرد را از در عبور داده و وارد آسانسور می‌کند و آسانسور به طور خودکار او را به طبقه مورد نظر می‌رساند. فرد به جای اینکه لازم باشد برای بررسی نامه‌های خود به صندوق پستی مراجعه کند، از طریق سیستم اعلان ساختمان در مورد بسته‌های موجود مطلع می‌شود. وقتی وارد آپارتمان خود می‌شود، چراغ‌ها روشن می‌شوند و پرده‌ها بالا می‌روند و موسیقی پخش می‌شود. فرد می‌تواند سیستم آپارتمان خود را متناسب با حال و هوای خود تنظیم کند، به عنوان مثال یک تم آرامش‌دهنده یا انرژی بخش به آن بدهد.

طراح بایستی به دنبال تمام ابزارهایی باشد که ساختمان را به یک ساختمان هوشمند تبدیل می‌کند. علاوه‌بر‌این نه تنها نیازهای ساکنین را برآورده کند، بلکه آن‌ها را پیش‌بینی نماید. حس اینکه واحد مسکونی با حداقل تلاش، کاملا مطابق با ترجیحات ساکنین طراحی و تنظیم شده است، نهایت احساس تجمل است.

۳-ارتباط با فضای باز در طراحی آپارتمان (مثال کائو ‌آی در هاوایی)

یکی از چیزهایی که پاندمی اهمیت واقعی آن‌ را مشخص کرد، حضور در فضای باز است. مردم هیچ جا بهتر از کائو آی در هاوایی زندگی در فضای باز را تجربه نمی‌کنند. آب و هوا و مناظر طبیعی در این منطقه به گونه‌ای است که افراد بیشتر وقت خود را در فضای باز می‌گذرانند و فضاها نیز به نحوی طراحی شده‌اند که به مهمانان گزینه‌های زیادی برای معاشرت جمعی، استراحت و … می‌دهند.

ارتباط با فضای بیرون در ساختمان لوکس مسکونی

اکثر شهرها آنقدر خوش‌شانس نیستند که مانند هاوایی دسترسی به خط ساحلی داشته باشند، اما این شیوه استفاده از فضای باز یکی از موضوعات مورد توجه در طراحی آپارتمان های لاکچری است. طراحی فضای پشت‌بام این ساختمان‌ها صرفا شامل قرار دادن یک استخر بزرگ و تعدادی  صندلی‌ راحتی نیست، بلکه طراحان بایستی فضاهای باز را به عنوان یک فضای قابل زندگی دیگر، فارغ از خود واحد مسکونی در نظر بگیرند. این هم شامل طراحی عرشه‌های بزرگ و هم فضاهای کوچکتر و خصوصی‌تر در فضای باز می‌شود.

به جای میزبانی یک مهمانی در اتاق نشیمن، طراحی فضاهای نشستن به شکل غلاف به ساکنین این امکان را می‌دهد که بتوانند مهمانی‌های کوچک خود را میزبانی کنند. بایستی فضاهایی برای پخت و نگهداری غذا و نوشیدنی در محیط بیرون در نظر گرفته شود و آشپزخانه بیشتر به عنوان فضایی برای برآورده کردن نیازهای اعضای خانه باشد. فضاهای بازِ در دسترس، عملکردی و سرگرم‌کننده به سرعت در حال تبدیل شدن از یک جزء اختیاری، به جزئی اجباری هستند که بایستی در هر خانه وجود داشته باشند، این موضوع به ویژه زمانی که بسیاری از افراد از راه دور و در منزل کار می‌کنند و می‌خواهند فضایی فارغ از دفتر کار خود برای گذراندن اوقات فراغت داشته باشند، اهمیت دارد. در چنین ساختمان‌هایی فضاهای درونی به طور طبیعی در فضای بیرون جریان پیدا می‌کنند و میزان شفافیت نما بالاست تا از نور طبیعی به شکل حداکثری استفاده شود، علاوه‌بر‌این، بسته به موقعیت ساختمان، این شیوه طراحی آپارتمان دید به مناظر برجسته‌ی اطراف را حفظ و تقویت می‌کند.

منبع

https://designwithma.com/insights/top-5-trends-to-design-a-luxury-residential-building/

پروژه های گروه معماری کارند

ساختمان مسکونی مقدم

نوشته‌های مشابه