مدیریت پروژه BIM در شرکت معماری-بخش هفدهم

شرکت معماری مدیریت پروژه طراحی معماری

استفاده از شیوه‌های مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) فرآیندهای تجاری شرکت معماری را در بسیاری از زمینه ها از جمله شیوه های مدیریت پروژه تغییر داده است. مدیریت پیچیدگی این نوع مدل‌سازی به عنوان یک ابزار طراحی و تولید، نیاز به کنترل و پاسخگویی بیشتری دارد. مدیران پروژه باید درک مناسبی از فناوری ها و فرآیندهایی که باعث استفاده مؤثرتر از مدلسازی می‌شود، داشته باشند.

مقدمه

پروژه‌های موفق که از مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) استفاده می‌کنند، در شرکت‌هایی انجام می‌شوند که به طور استراتژیک فرآیندهای روشنی را برای مدل‌سازی ایجاد و پیاده‌سازی کرده‌اند. مدل‌سازی اطلاعات ساختمان فرآیندی است که شامل تولید و مدیریت ارایه دیجیتال از ویژگی‌های فیزیکی و عملکردی یک ساختار است. فرآیندها باید با سیستم‌های مدیریت پروژه شرکت معماری ادغام شوند تا مدیر پروژه مفاهیم مدل‌سازی را دریابد و به طور مؤثری برنامه پروژه را تهیه کند. برنامه‌ای که در آن برای پروژه منابع و بازه‌های زمانی مناسب اختصاص داده شده و وظایف و مسئولیت‌های مناسب به خوبی منتقل شده است. زمینه‌سازی مدیریت موثر پروژه قبل از پذیرش آن آغاز می‌شود، با درک اینکه چگونه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان می‌تواند بر پروژه تأثیر بگذارد.

وقتی از روش‌های سنتی تحویل پروژه استفاده می‌شود، بسیاری از ابعاد مدیریت پروژه، نسبت به حالتی که از مدل‌سازی استفاده می‌شود، بدون تغییر باقی می‌مانند، از جمله شرایط قرارداد ، تفکر طراحی و تکنیک‌های ساخت. با این حال، درک جایی که مسیر مدلسازی از مسیر سنتی فاصله می‌گیرد و دانستن این که کجا باید فرصت‌هایی را برای گسترش خدمات جستجو کرد، بسیار اهمیت دارد.

گرفتن پروژه – توسعه تجارت و بازاریابی

با تبدیل سیستم مدل‌سازی اطلاعات ساختمان به بخشی از روش تحویل پروژه به صورت روزانه، استفاده از آن می‌تواند به یک عامل مهم در دستیابی به بازاری از پروژه ها از کارفرمایان موجود و کارفرمایان بالقوه باشد. ابزارهای جدید امکان ارتباط و هماهنگی گروهی بهتر و دستیابی به خدمات بیشتر را فراهم می‌کنند. با وجود فرآیندهای مشخص برای مدلسازی اطلاعات ساختمان و اعضاء مناسب تیم‌های پروژه، امکان افزایش کارایی، کاهش هزینه و تمرکز اطلاعات فراهم می‌شود که این امر مزایای زیادی را برای مالکان و همچنین تیم‌های طراحی و ساخت در شرکت معماری در طول پروژه ایجاد می‌کند.

بارزترین مزیت مدل‌سازی اطلاعات ساختمان این است که اعضاء تیم می‌توانند پروژه را به صورت سه‌بعدی مشاهده کنند. برای مالکان، ارتقاء ظرفیت‌های بیان بصری ساختمان، فضاهای آن و فضاهای کار، روش جدیدی برای ارتباط با گروه‌های کاربر مورد هدف ایجاد می‌کند. در نتیجه، تصمیمات طراحی سریع‌تر و با روشی آگاهانه‌تر اتخاذ می‌شوند. این امر مزیت بزرگی برای روند طراحی معماری و تیم است.

از آنجا که مدل‌سازی اطلاعات ساختمان، یک پایگاه داده است، اطلاعات به آسانی در دسترس هستند و می‌توانند به شیوه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. این اطلاعات می‌تواند همراه با نرم‌افزار سومی برای ارایه خدمات پیشرفته استفاده شود. برآورد هزینه و تجزیه و تحلیل انرژی دو نمونه از این خدمات هستند. استفاده از داده‌های موجود در سایر خدماتی که می‌تواند برای مالک مفید باشد، عنصر متمایز مهمی برای اهداف بازاریابی است.

برای موفقیت مدل‌سازی، کارفرما ابتدا باید بفهمد که این شیوه چیست و انتظارات و اهداف خود را به طور واضح در مورد آنچه می‌خواهد با مدل و اطلاعات به دست آورد مشخص کرده باشد. درک کاربرد از‌ پیش تعیین شده برای داده‌های مدل‌سازی، در واقع اولین قدم در مدیریت ادراکات، انتظارات و اهداف است. به اشتراک گذاشتن دانش و آموزش کارفرما قبل از شروع پروژه، می‌تواند به هنگام درخواست ارایه پروپوزال یک مزیت محسوب شود.

درخواست ارایه پروپوزال (The Request For Proposal: RFP)

با توجه به اینکه پروژه‌های بیشتری از روش مدل‌سازی اطلاعات ساختمان استفاده می‌کنند، برای کارفرمایان به هنگام درخواست گواهینامه‌های صلاحیت (RFQ) و پروپوزال (RFP) شیوه‌ی مرسومی است که بخواهند از روش مدل‌سازی اطلاعات ساختمان استفاده شود و یک مدل مجازی همراه با خدمات پایه معماری ارایه شود. برخی از مالکان ممکن است بدون درک جامع از مفاهیم، انتظاراتی داشته باشند و ممکن است آگاه نباشند که مدل‌سازی اطلاعات ساختمان نیاز به مشارکت و تصمیم‌گیری بیشتر مالک در مراحل اولیه پروژه در مقایسه با پروژه‌های برنامه‌ریزی شده به شیوه سنتی دارد. عوامل زیادی در تعیین سطح مناسب مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در پروژه نقش دارند.

در این خصوص تخصص و تجربه اعضای تیم می‌تواند بسیار متفاوت باشد. عملکرد نرم‌افزار مدل‌سازی به دلیل تفاوت در شیوه توسعه خروجی کار، حتی در یک پلتفرم نرم افزاری یکسان، متفاوت است. درک توانایی‌های تیم طراحی معماری و دانستن انتظارات قابل دسترس از این شیوه مدل‌سازی، ممکن است برای کارفرما دشوار باشد. آگاهی از این عوامل و جنبه‌های مرتبط ذاتی در روش مدل‌سازی اطلاعات ساختمان، مستلزم آن است که کارکنان بخش بازاریابی از اصطلاحات و مفاهیم این نوع مدلسازی استفاده کنند.

مصاحبه

هنگامی که معماران برای مصاحبه انتخاب می‌شوند، معمولاً به این معنی است که شرکت‌های انتخاب شده در فهرست کوتاه منتشر شده، از نظر صلاحیت، ارزیابی اولیه شده‌اند، و برای این کار دارای صلاحیت اولیه لازم هستند. اگر شرکت معماری در طول توسعه کسب‌و‌کار توانایی خود را نشان نداده باشد، مصاحبه زمان مناسبی برای شرح و نمایش نحوه اجرا و استفاده از مدل‌سازی اطلاعات ساختمان برای پروژه است. در این خصوص بسیار اهمیت دارد که در لحظه هیجان‌زده نشوید و آنچه را که این شیوه مدل‌سازی می‌تواند از نظر تخصص فنی و سایر پارامترهای پروژه مانند محدودیت‌های هزینه و زمان‌بندی ارایه دهد، بیش از حد بزرگ نکنید. یکی از اعضای تیم مصاحبه باید در مسائل پیاده سازی و استفاده از این روش مدل‌سازی آگاهی لازم را داشته و کاملاً مسلط باشد.

ارتباطات همیشه در راس دغدغه‌های کارفرما قرار دارد و مدل‌سازی می‌تواند راه‌های توسعه طرح پروژه را افزایش داده و کارفرما را در جریان روند پیشرفت آن گذاشته و با او در این زمینه مشورت کند. بهتر است نمونه‌هایی از دیگر پروژه‌هایی که از تکنیک‌های تجسم بصری در آن‌ها استفاده شده است، از جمله مواردی که چگونه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان می‌تواند از هماهنگی و ارتباطات در طول مدت پروژه پشتیبانی کند، ارایه شود.

این نوع جمع‌آوری اطلاعات و بحث آزاد در طول مصاحبه، به تیم پروژه کمک می‌کند تا اهداف کارفرما را به طور کامل درک کرده و تصورات غلط را از بین ببرند، در عین حال به تیم اجازه دهد تا پس از گرفتن پروژه، برنامه اجرای شیوه مدلسازی مناسب را تدوین کنند.

این متن ترجمه ای است از بخش مدیریت پروژه طراحی در کتاب هندبوک حرفه ای معماری AIA


پروژه های گروه معماری کارند

ویلای شمس

شرکت طراحی معماری کارند
ویلای شمس

نوشته‌های مشابه