طراحی و مستندسازی BIM در شرکت معماری-بخش اول

شرکت معماری مدیریت پروژه طراحی معماری

شرکت معماری ای که از نرم‌افزار اتوکد به سوی سیستم BIM می‌رود باید درک کند و بپذیرد که در برنامه‌ریزی‌، طراحی و مستندسازی پروژه تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت. اکثر تفاوتها هنگامی که کاملاً درک و پذیرفته شوند، مثبتند. نکته اصلی این است که در انتقال به سیستم BIM در همه سطوح، یک منحنی یادگیری وجود دارد و باید در برنامه‌ریزی پروژه لحاظ شود.

تغییر به سوی سیستم BIM

هنگام انتقال به BIM در شرکت معماری ، بهتر است که با یک پروژه کوچک شروع کنید و به تدریج به سراغ پروژه‌های بزرگتر و پیچیده‌تر بروید. پروژه‌های بزرگ چالش‌های بیشتری را مطرح می‌کند که بهتر است به صورت تدریجی به آن پرداخته شود، از جمله: سخت‌افزار در سطح دسکتاپ و سرور، زیرساخت سیستم، تقسیم مدل به چند بخش که به افراد اجازه می‌دهد بدون اینکه مانع پیشرفت کار یکدیگر شوند، روی پروژه کار کنند و سرعت پردازش پروژه را افزایش دهند.

قبل از شروع کار روی پروژه BIM ، کارکنان را مستقیماً آموزش دهید. کارکنانی که در زمینه BIM آموزش دیدند و ولی پس از آن با نرم‌افزار اتوکد کار کردند، بسیاری از آموزش های BIM را فراموش می‌کنند. کارکنان را به تدریج و به میزان لازم آموزش دهید تا با حجم کار در حال افزایش BIMهماهنگ باشد.

پیچیدگی طراحی اولین پروژه BIM خود را با دقت در نظر بگیرید و درک کنید که هرچه توانایی شما از سطح مهارت فعلیتان بالاتر رود، شانس بیشتری برای غلبه بر مشکلات پیش رویتان خواهید داشت.

چالش‌های مربوط به کارکنان

در یک پروژه BIM در شرکت معماری چالش‌ها و نقش‌های جدیدی برای کارکنان پروژه مطرح می‌شود. پروژه باید با افراد مناسبی که با نقش‌ها و مسئولیت‌های آن هماهنگ دارند، پیش رود. بزرگترین چالش عملیاتی باقی‌مانده، پیشرفت فناوری بین کاربران BIM و کاربرانی که ازBIM استفاده نمی‌کنند و تعیین نقش‌ها و وظایف جدید برای کارکنان است. علاوه‌بر‌این نقش‌های جدیدی در محیط پروژه‌های BIM وجود دارد که باید علاوه بر نقش‌های معمول اصلی، شامل مدیر اصلی، مدیر پروژه و معمار، مورد توجه قرار گیرد. این نقش‌ها مدیر BIM ، مدیر مدل و مدل‌ساز هستند. بسته به اندازه پروژه و اندازه شرکت، این نقش‌ها می‌توانند بر عهده یک نفر باشد یا چندین نفر با صلاحیت‌های مختلف در این زمینه مشغول به کار شوند. مشابه نقش‌ها در پروژه‌های سنتی، هر یک از اعضاء بر حیطه‌ی کوچکتری از کار، نسبت به شخصی که وظیفه هدایت آن‌ها را بر عهده دارد تمرکز می‌کنند:

مدیر BIM شبیه مدیر پروژه است و به همین دلیل باید مجموعه مهارت‌های مدیریت و رهبری مشابهی داشته باشد. مسئولیت این شخص به طور کلی نظارت بر جنبه BIM پروژه، از جمله تیم‌های مشاور است. دیدگاه کلی آنها در مورد پروژه بدین معناست که همه از یک نقطه صفر شروع می‌کنند، و استانداردها و فرآیندهای پروژه برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده‌ی آن دنبال می‌شود. مدیرانBIM ، با همکاری مدیران مدل، هماهنگی‌های لازم در بخش BIM را سازماندهی می‌کنند. تفاوت بین این نقش و مدیر IT یا CAD در این است که مدیر BIM عضوی از تیم پروژه است که حضور دائم در پروژه دارد. این شخص اگر قصد نظارت بر ساخت مدل‌ها را داشته باشد، باید عملیات ساخت بنا را به خوبی درک کند.

مدیر مدل شبیه معمار یک پروژه است و به همین دلیل باید دارای مهارت‌های رهبری و دانش ساخت مشابه باشد. وظیفه او نظارت بر مدل و تیم مدل‌ساز است. مدیر مدل همچنین بر دنبال شدن استانداردها و فرآیندهای پروژه برای دستیابی به اهداف اعلام شده آن نظارت دارد، اما کار را با جزئیات بیشتر و با توجه به ساخت واقعی اجزاء پیگیری می‌کند. ارتباط او با معمار یا معمارهای پروژه کمک می‌کند تا از گنجانده شدن اطلاعات مهم ساختمان در مدل اطمینان حاصل شود. همچنین حضور مدیر مدل نظم و سادگی مدل را حفظ می‌کنند، سازماندهی مدل را تأیید کرده و از ایجاد بهم‌ریختگی در پروژه، به دلیل وجود اطلاعات و اجزای نامربوط جلوگیری می‌کند.

مدل‌سازان در شرکت معماری تمام قطعات و اجزای مدل را که سازنده کلیت آن هستند، و بر اساس پارامترهایی که BIM را شکل می‌دهند ساخته می‌شوند، ایجاد می‌کنند. ما عمداً نمی‌گوییم که آن‌ها شبیه کارآموز هستند- در واقع این‌ نقطه جایی است که طراحی خطی دو بعدی به روش سنتی و BIM از هم جدا می‌شوند. برای مدل‌سازی‌، فرد باید از نحوه عملکرد ساختمان‌ها با یکدیگر آگاهی کافی داشته باشد.

اگرچه کارآموزان به طور معمول این نقش را بر عهده می گیرند، نباید یک کارآموز کاملاً جدید و تازه فارغ التحصیل شده را برای این نقش انتخاب کرد، فارغ از اینکه چقدر توانایی نرم‌افزاری او در سطح بالایی است. قبل از اینکه تیم بتواند طرحی تهیه کند، باید یک مدلسازی اولیه صورت گیرد، بدین ترتیب هدایت و راهبری پروژه حتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. از نظر معمار پروژه شاید برگزاری جلسه‌ای با حضور اعضای تیم و بحث در مورد اجزای مهم پروژه، از جمله آنچه برای مدل‌سازی و آن‌چه برای طراحی مناسب است (زیرا به عنوان مثال مدل‌سازی تاب‌آوری و تحمل بار ساختمان عموما تجربه موفقی نیست) مفید باشد، و شاید در این جلسه معمار مدل‌سازان را در جریان برخی از تحقیقات محصول قرار دهد. شروع پروژه با بحث در مورد اجزای واقعی پروژه به موازات مدل‌سازی است و این دو مکمل یکدیگرند.

مدلسازان می‌توانند طی یک فرآیند رفت و برگشتی اطلاعات، با معمار پروژه در مورد اجرای مناسب مدل همکاری کنند، و بنابراین همه در کنار هم کار را پیش می‌برند. همچنین این یک فرصت عالی برای مدل‌سازان است تا آزادانه در مورد روند پیشرفت مدل‌سازی و مشکلات آن صحبت کنند، و به همه اعضای تیم اجازه می‌دهد تا در جریان کارهای یکدیگر قرار بگیرند و همچنین بحث در خصوص مواردی که نیازمند مدل‌سازی است و مواردی که نیاز به مدل‌سازی ندارد را تسهیل می‌کند. هرچه دانش فرآیند و نرم افزار BIM توسط کل تیم بیشتر باشد، هدایت تیم و بحث بین اعضاء موثرتر خواهد بود.

این متن ترجمه ای است از بخش مدیریت پروژه طراحی در کتاب هندبوک حرفه ای معماری AIA


پروژه های گروه معماری کارند

ویلای شمس

شرکت طراحی معماری کارند
ویلای شمس

نوشته‌های مشابه